HIVB00032U Aal., Videnskabsteori og vidensformer

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Theory of Science and Forms of Knowledge

Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset introducerer til grundlæggende videnskabsteoretiske positioner, begreber, teoridannelser med relevans for praktiske og teoretiske problemstillinger indenfor informationsvidenskab og kulturformidling. Formålet med kurset i Videnskabsteori og vidensformer er at sætte den studerende i stand til på en kvalificeret måde at identificere, redegøre for og diskutere videnskabsteoretiske problemstillinger generelt indenfor informationsvidenskabelige og kulturformidlende genstandsfelter. 

Modulet giver endvidere forståelse af centrale vidensformer med en vægtning af videnskabelige, æstetiske og kulturelle former for viden. Modulet giver viden om vidensformernes historiske forankring, udvikling og aktuelle praksis med særligt henblik på problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling. Dette vil udfoldes med særligt fokus på:

  • Humanistisk videnskab mellem bogkultur og nye informationsteknologier
  • Litteratur og kunst som æstetiske erfarings- og vidensformer historisk og aktuelt
Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • videnskabsteoretiske positioner og begreber generelt og i informationsvidenskab og kulturformidling
  • centrale vidensformer (fx etisk-, æstetisk-, videnskabelig-, praktisk viden), deres historiske forankring og aktuelle vilkår
  • videnskabelig og akademisk praksis.

 

Færdigheder i at

  • redegøre for centrale videnskabsteoretiske positioner og deres forskellige forståelser af videnskabelighed, viden og kultur
  • diskutere hvad der kendetegner videnskab – herunder begreber som ’sikker viden’, ’videnskabelige normer’ og ’kulturel kontekst’
  • tænke og argumentere akademisk.

 

Kompetencer i at

  • identificere og diskutere videnskabsteoretiske problemstillinger i informationsvidenskab og i kulturformidling
  • analysere og diskutere centrale vidensformer i praksis
  • skrive akademisk.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • redegøre for generelle videnskabsteoretiske positioner og identificere disse positioner i informationsvidenskab og i kulturformidling
  • diskutere centrale vidensformers historiske forankring og aktuelle praksis
  • arbejde akademisk med problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Austring, B.D. og Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring – grundbog om æstetiske læreprocesser. Kbh.: Hans Reitzels Forlag
  • Brier, Søren (2006). Informationsvidenskabsteori. Frederiksberg. Samfundslitteratur
  • Gustavsson, B. (2001). Vidensfilosofi. Århus: Klim
  • Sonne-Ragans, V. (2013). Anvendt videnskabsteori. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

 

Forelæsninger, holdundervisning, oplæg ved studerende, øvelser, skriveøvelser med særligt henblik på akademisk skrivning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 210,8
  • Holdundervisning
  • 80
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Materialet har form af en bunden hjemmeopgave om et af underviserne fastlagt
emne eller stillet opgave til besvarelse. Afleveringsfristen for den bundne
hjemmeopgave er den af instituttet fastsatte frist for aflevering af hjemmeopgaver.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2016.