HIVB00022U Aal., Vidensorganisation
Årgang 2015/2016
Engelsk titel
Aal., Knowledge Organization
Uddannelse
Informationsvidenskab og
kulturformidling
Kursusindhold
Kurset er en introduktion til grundlæggende begreber, teorier og metoder indenfor faget vidensorganisation. Kurset giver de studerende en forståelse af hvordan kategorisering og dennes forankring i sprog, kultur og kognition, står i tæt relation til hvorledes vidensorganiserende systemer designes. Der lægges således op til at give de studerende en teoretisk og praktisk forståelse for hvorledes organisering af information bør basere sig på viden om informationssystemer, brugere og deres vidensinteresser.
Målbeskrivelser
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- grundlæggende elementer i informationsarkitektur
- kontekst og aktiviteter i vidensorganisation
- klassifikations- og kategoriseringsteorier og -metoder
- metadatasystemer og andre former for dokumentrepræsentation
- opbygning og funktion af søgemaskiner og søgefunktionaliteter.
Færdigheder i at
- analysere og håndtere forskellige typer af informationsarkitektur
- analysere dokumentrepræsentationer i forhold til strukturer og formater i informationssystemer
- designe kontrollerede vokabularer i relation til forskellige kontekster og brugere.
Kompetencer i at
- facilitere mødet mellem bruger og informationssystem
- vurdere design og anvendelse af informationsarkitektur og søgefunktionaliteter i forhold til forskellige brugergrupper.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- redegøre for forskellige dokumenttypologier
- redegøre for klassifikations- og kategoriseringsteorier og -metoder
- forklare typer af kontrollerede vokabularer og deres funktioner
- analysere dokumentrepræsentationer i forhold til strukturer og formater i informationssystemer
- designe kontrollerede vokabularer i relation til forskellige kontekster og brugere.
Undervisningsmateriale
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Bawden, D., & Robinson, L. (2012). Introduction to information science. London: Facet Publishing.
- Frické, M. (2012). Logic and the organization of information. New York: Springer.
- Hjørland, B. (2008). What is knowledge organization? . Knowledge Organization, 35(2/3), 86-101.
- Svenonius, E. (2000). The intellectual foundation of information organizaton. Cambridge, Mas.: The MIT Press.
Undervisningsform
Forelæsninger,
gruppearbejde, diskussioner, øvelser, workshops,
feedback
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 45
- Eksamensforberedelse
- 120,4
- Holdundervisning
- 40
- I alt
- 205,4
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Fri hjemmeopgave)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioHjemmeopgaven udgøres af de 2-3 portfoliobesvarelser, der er udarbejdet i undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen
for hjemmeopgaven. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vintereksamen 2015
- Reeksamen
- 5 dages bunden hjemmeopgave. Februar 2016. Omfang 8-10 normalsider.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00022U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i Aalborg
- Kursuskapacitet
- 55 deltagere fordelt på 2 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Martin Muderspach Thellefsen (17-726677796e7333796d6a71716a6b786a73456d7a7233707a336970)
Gemt den
30-03-2015