HIEK03321U IEP; Indoiransk sproghistorie

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

History of the Indo-Iranian Languages

Kursusindhold

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af de synkront lingvistiske forhold omkring sprog fra den indoiranske og græske sproggren

de valgte sprogs lydlige og morfologiske historie, dels bagud i forhold til det indoeuropæiske grundsprog, dels (hvor muligt og relevant) fremad i forhold til de moderne efterkommere af eller nærmeste moderne slægt-ninge til de valgte sprog

generelle kulturhistoriske forhold vedrørende de pågældende sprogs eller de pågældende sproggrenes talere

at identificere og afgrænse sproghistoriske analyseproblemer relateret til de valgte sprog.

 

 

 

Målbeskrivelser

 beskrive udvalgte indoiranske sprog med hensyn til opbygning og væsent-ligste karakteristika inden for lydlære, morfologi, syntaks og leksikon

 oversætte og foretage en detaljeret analyse af konkrete sprogprøver fra udvalgte indoiranske sprog, synkront såvel som diakront og komparativt

 redegøre for de vigtigste resultater inden for den historisk-komparative udforskning af indoiransk

 vurdere og tage kritisk stilling til specifikke sproghistoriske problemstillin-ger vedrørende indoiransk på et selvstændigt, kritisk og videnskabeligt tidssvarende niveau

 redegøre i hovedtræk for den sproglige udvikling fra de tidligste overleve-ringer af indoiransk til de moderne efterkommere af denne sproggren, hvor dette skønnes muligt og relevant

 relatere sproglige data fra indoiransk til viden om generelle kulturhistori-ske forhold vedrørende talerne af et eller flere indoiranske sprog

 formidle ovenstående såvel mundtligt som skriftligt på en klar og velargumenteret måde.

 

KA-INDO

http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​indoeuropaeisk/​indoeuropaeisk_ka.pdf

 

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Bunden mundtlig prøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur