HHIÅ00531U ÅU HIS Modul 2A: Arkiv og museum med håndskriftlæsning (Område 2) (Efterår 15)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

ÅU HIS Modul 2A: Arkiv og museum med håndskriftlæsning (Område 2)

Uddannelse

Historie
ÅU HIS Modul 2A: Arkiv og museum med håndskriftlæsning (Område 2) (Fagelement: HHIB00531E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Hverdag og krig i Danmark 1940-1945
Den tyske besættelse af Danmark mellem 1940 og 1945 er en af de mest udforskede, dokumenterede og omdiskuterede perioder i Danmarkshistorien. Perioden engagerer danskerne, pressen og politikere på et følelsesmæssigt plan, og bruges stadig til at legitimere aktuelle politiske dagsordner. Men den kollektive erindring om tyske besættelse, den måde vi i fællesskab erindrer fortiden, kommer jævnligt i konflikt med historieforskningens resultater. Ligesom det fortsat debatteres, hvem der har retten til at fortolke besættelsestiden.

Undervisningen vil omfatte optakten til den Anden Verdenskrig, den tyske besættelse af Danmark 1940-1945 og overgangsperioden mellem krig og fred, og fortolke krigens begivenheder i forhold til mellemkrigstidens konflikter og efterkrigstidens politiske og sociale udfordringer. Fokus vil særligt være på hvordan besættelsen påvirkede almindelige menneskers hverdag, på mænd, kvinders og børns vilkår, og social-, kultur- og mentalitetshistoriske aspekter af perioden. Desuden inddrages historiografiske og erindringspolitiske problemstillinger som en integreret del af undervisningen.

Områdeundervisningen gennemføres i samarbejde med Frederiksberg stadsarkiv.

Kurset omfatter 4 ugers obligatorisk undervisning på arkivet i arkivets almindelig åbningstid. Undervisningen i disse 4 uger foregår derfor i tidsrummet kl. 9-13. Desuden gennemføres  ekskursion i dagtimerne.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• har overblik og kendskab til karakteren af det tyske besættelsesregime i Danmark
• diskutere centrale begreber som kollaboration, samarbejde og modstand i en dansk og europæisk sammenhæng
• forståelse for besættelsestidens virknings- og erindringshistorie
• identificere og diskutere politiske, sociale og kulturelle konsekvenser af den tyske besættelse ved brug af kildemateriale

- Claus Bundgård Christensen, Joachim Lund, Niels Wium Olesen og Jakob Sørensen: Danmark besat - krig og hverdag 1940-45 [2005]. 3. reviderede udgave 2009.

Foruden diverse online eller digitalt tilgængelige artikler benyttes:
- John T. Lauridsen: En nazistisk genrejsning af Danmark? IN: Partier under pres – demokratiet under besættelsen. Red.: Joachim Lund. 2003, s. 258-289.
- Sofie Lene Bak: Da krigen var forbi. De danske jøders hjemkomst efter besættelsen. 2012, s. 103-140, 181-221.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 203
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse