HHIK06561U HIS Modul VIII: Historisk område med projektplanlægning
HIS Module VIII: Historical Theme and Research Planning
HISTORIE
KA-niveau:
Modul VIII (Fagelement HHIK03561E) [Kandidatuddannelsen,
2008-ordningen]
Modul VIII: Historisk område med
projektplanlægning
Ifølge Studieordning for Kandidatuddannelsen i Historie
(2008-ordningen) skal alle studerende gå til en obligatorisk
eksamen i Historisk område med projektplanlægning, inden de
begynder at skrive speciale. Kurset er for alle, der skal begynde
at skrive speciale i det kommende semester. Modulet er normalt
placeret i 3. semester og består af et fagelement, som er et
historisk område, der samtidig er specialeforberedende. Aflæggelse
af eksamen på andre tidspunkter i studieforløbet kan ske efter
godkendelse i studienævnet.
Formålet er at komme godt i gang med at søge, læse og forholde sig
til den relevante forskning inden for specialets emnekreds, og på
den baggrund formulere en velbegrundet og velfungerende
problemstilling for det kommende speciale. Det er derfor
væsentligt, at man allerede ved kursets begyndelse har taget hul på
overvejelser om sit kommende specialeemne, da en meget væsentlig
del af kurset har form af sparring og vejledning ift. individuelle
inputs om litteratur, emneindkredsning, problemformulering mv.
Materiale, om hvordan man arbejder frugtbart i idefasen med
inspiration til emnefelter, vil blive lagt i Absalonkursusrummet
ved juletid 2015. Et spørgeskema til deltagerne om foreløbige ideer
til emnefelter vil blive lagt i kursusrummet til besvarelse omkring
en uge inden kursusstart. Disse emnefelter er ikke bindende, men
skal bruges til planlægning af undervisningen.
Kurset afsluttes med en porteføljeeksamen indeholdende tre
elementer: En forskningsdiskussion, en arbejdsbibliografi og en
procesplan for specialet. Kun forskningsdiskussionen er
karaktergivende, mens de to andre elementer skal godkendes som
forudsætning for bedømmelse.
Kompetencemål for modulet, jf. studieordningen
Fagelementet giver den studerende en omfattende, velstruktureret
viden om et fagligt væsentligt område af historien, defineret i tid
og rum, som led i opbygningen af en generel forståelse for
historiske processer. Det styrker og videreudvikler den studerendes
erfaringer med og færdigheder i komparation, abstraktion og
generalisering, som momenter i den historiske erkendelse, ligesom
det styrker evnen til at anvende overordnede teoridannelser og
teorielementer, samt metodisk bevidste overvejelser på det
historiske stof. Endelig forbereder det den studerende til at
træffe et personligt begrundet og fagligt reflekteret valg af emne
til kandidatspeciale, samt et valg af metode og udarbejdelse af en
procesplan i tilknytning hertil.
Faglige mål jf. studieordningen
Eksaminanden skal kunne:
• gøre rede for og diskutere centrale problemstillinger forbundet
med et væsentligt område af historien defineret i tid, rum og
tematik
• placere området i historisk sammenhæng bestemt ud fra tid, rum og
tematik
• placere et udvalgt problemkompleks i dets historiske sammenhæng
• placere et udvalgt problemkompleks i de teoretiske og metodiske
sammenhænge, der er valgt i den opgivne teoretisk-metodiske
litteratur
• gøre rede for det valgte problemkompleks’ forskningshistorie
(dets historiografiske sammenhæng)
• opstille og begrunde en relevant arbejdsbibliografi med henblik
på en dyberegående behandling af det valgte problemkompleks
• opstille og begrunde en relevant og realistisk procesplan for en
sådan behandling
Undervisnings- og arbejdsformer
Forud for kurset - senest én uge før kursusstart- skal
deltagerne uploade en foreløbig tilkendegivelse af specialeemne,
evt. flere mulige. De danner grundlag for holdinddeling, som oftest
fordelt efter historisk periode; og for det videre arbejde på
kurset.
Kurset består i holdundervisning, kombineret med
arbejdsgrupper samt gruppevis og individuel vejledning i tilsammen
normalt 42 timer. Dertil kommer sideløbende vejledning fra den
kommende specialevejleder i sammenlagt 6 timer inkl. vejleders
forberedelse.
Undervisning og vejledning knytter sig til
arbejdsprocessen: Emneindkredsning, indhentning af den
første litteratur, arbejde med problemformulering, yderligere
litteratursøgning og -læsning, disposition for og indhold af
forskningsdiskussionen, samt procesplan for det videre
specialeforløb.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Vejledning
- 6
- I alt
- 48
Der anvendes direkte holdplacering i
Selvbetjeningen.
Afslut alle tilmeldinger i Selvbetjeningen i "Vis til- og
afmeldinger". Tjek om alle tilmeldinger er registreret korrekt
inden du logger ud af Selvbetjeningen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK06561U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink [Studerende fordeles mellem de to undervisere på baggrund af spørgeskemaer i Absalon. Spørgeskemaerne er senest lagt op i Absalon en uge inden kursusstart].
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Poul Villaume (8-796c6f6f64787068436b7870316e7831676e)
- Nils Hybel (5-798a73767d5179867e3f7c863f757c)