HHIK05722U HIS Modul 1: Den videnskabelige revolution 1500-1800

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS Modul 1: Den videnskabelige revolution 1500-1800

Uddannelse

HISTORIE
KA-niveau:
Modul 1: Historisk forsknings-diskussion og akademisk skriftlighed (30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1 (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]

Kursusindhold

Modul 1: Den videnskabelige revolution 1500-1800
Fra renæssancen til oplysningstiden fandt en udvikling sted i Europa, hvor nye videnskabelige opdagelser og metoder skabte grundlaget for overgangen fra en grundlæggende religiøs verdensforståelse til et moderne naturvidenskabeligt og sekulært verdensbillede. I perioden blev videnskab i stigende grad en ressource i samfundet: på universiteter og akademier, ved hoffet og i statsadministrationen, for militæret, private virksomheder og den enkelte borger. Opfindelse og udveksling af ny viden, og adgangen til og kontrol med viden, blev som følge heraf et omdrejningspunkt for den historiske udvikling. Kurset vil lægge vægt på forskningsdiskussionerne om, hvorfor og hvordan den videnskabelige revolution opstod, samt hvad den førte med sig – ikke kun i en snæver videnskabshistorisk sammenhæng, men også i en bredere historisk kontekst. Diskussionerne drejer sig fx om, hvorvidt den videnskabelige revolution var en direkte følge af middelalderen, reformationen eller renæssancens magisk-religiøse verdensbilede? Var den et opgør mellem religion, eller mere specifikt kirken, og videnskab? Var drivkraften bag den akademisk og filosofisk eller praktisk og nytteorienteret? Og fandt den videnskabelige revolution overhovedet sted? Kurset følger diskussionerne i forhold til den generelle udvikling i Europa, men med fokus på Nordvesteuropa, herunder Danmark.

Undervisningen i de metodiske og analytiske redskaber vil lægge vægt dels på videnskabs-, kultur- og socialhistoriske teorier, som er centrale i forhold til kerneområdet om den videnskabelige revolution (fx tekster af Thomas Kuhn, Max Weber, Norbert Elias), dels på øvelse i læsning og analyse af udvalgte kilder til emnet.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• demonstrere viden om og forståelse af væsentlige udviklingstendenser i europæisk historie 1500-1800, herunder i særlig grad betydningen af den videnskabelige revolution.
• redegøre for centrale begreber, teorier, metoder og tilgange, som karakteriserer forskningsfeltet
• udarbejde en akademisk forskningsartikel
• udarbejde en forskningsoversigt
• identificere og anvende forskellige metodiske og teoretiske tilgange i forhold til kursets problemstillinger (eller et udvalgt materiale)
• vurdere og formulere akademiske argumenter
• give en metodisk og teoretisk reflekteret analyse af politiske, sociale og kulturelle problemstillinger

Målbeskrivelser

- Peter Burke: A Social History of Knowledge. From Gutenberg to Diderot. 2000 (og senere).
- Steven Shapin: The Scientific Revolution. 1996 (og senere).
- Max Weber: Den protestantiske etik og kapitalismens ånd. 1995 (og senere).

Supplerende litteratur meldes ud ved semesterstart.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 112
  • I alt
  • 112
Point
30 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse