HHIK05722U HIS Modul 1: Den videnskabelige revolution 1500-1800
HIS Modul 1: Den videnskabelige revolution 1500-1800
HISTORIE
KA-niveau:
Modul 1: Historisk forsknings-diskussion og akademisk skriftlighed
(30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1 (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Modul 1: Den videnskabelige revolution
1500-1800
Fra renæssancen til oplysningstiden fandt en udvikling sted i
Europa, hvor nye videnskabelige opdagelser og metoder skabte
grundlaget for overgangen fra en grundlæggende religiøs
verdensforståelse til et moderne naturvidenskabeligt og sekulært
verdensbillede. I perioden blev videnskab i stigende grad en
ressource i samfundet: på universiteter og akademier, ved hoffet og
i statsadministrationen, for militæret, private virksomheder og den
enkelte borger. Opfindelse og udveksling af ny viden, og adgangen
til og kontrol med viden, blev som følge heraf et omdrejningspunkt
for den historiske udvikling. Kurset vil lægge vægt på
forskningsdiskussionerne om, hvorfor og hvordan den videnskabelige
revolution opstod, samt hvad den førte med sig – ikke kun i en
snæver videnskabshistorisk sammenhæng, men også i en bredere
historisk kontekst. Diskussionerne drejer sig fx om, hvorvidt den
videnskabelige revolution var en direkte følge af middelalderen,
reformationen eller renæssancens magisk-religiøse verdensbilede?
Var den et opgør mellem religion, eller mere specifikt kirken, og
videnskab? Var drivkraften bag den akademisk og filosofisk eller
praktisk og nytteorienteret? Og fandt den videnskabelige revolution
overhovedet sted? Kurset følger diskussionerne i forhold til den
generelle udvikling i Europa, men med fokus på Nordvesteuropa,
herunder Danmark.
Undervisningen i de metodiske og analytiske redskaber vil lægge
vægt dels på videnskabs-, kultur- og socialhistoriske teorier, som
er centrale i forhold til kerneområdet om den videnskabelige
revolution (fx tekster af Thomas Kuhn, Max Weber, Norbert Elias),
dels på øvelse i læsning og analyse af udvalgte kilder til emnet.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• demonstrere viden om og forståelse af væsentlige
udviklingstendenser i europæisk historie 1500-1800, herunder i
særlig grad betydningen af den videnskabelige revolution.
• redegøre for centrale begreber, teorier, metoder og tilgange, som
karakteriserer forskningsfeltet
• udarbejde en akademisk forskningsartikel
• udarbejde en forskningsoversigt
• identificere og anvende forskellige metodiske og teoretiske
tilgange i forhold til kursets problemstillinger (eller et udvalgt
materiale)
• vurdere og formulere akademiske argumenter
• give en metodisk og teoretisk reflekteret analyse af politiske,
sociale og kulturelle problemstillinger
- Peter Burke: A Social History of Knowledge. From Gutenberg
to Diderot. 2000 (og senere).
- Steven Shapin: The Scientific Revolution. 1996 (og
senere).
- Max Weber: Den protestantiske etik og kapitalismens ånd.
1995 (og senere).
Supplerende litteratur meldes ud ved semesterstart.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 112
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK05722U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Morten Fink-Jensen (10-707275776871696c716e436e7831676e)