HHIB16055U HIS 1005. Propaganda, skandaler og skriftlig kultur: Anvendelse og misbrug af historie i middelalderens Europa 600-1500

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS 1005. Propaganda, skandaler og skriftlig kultur: Anvendelse og misbrug af historie i middelalderens Europa 600-1500

Uddannelse

Historie
BA-tilvalg:
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement HHIB10051E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Propaganda, skandaler og skriftlig kultur: Anvendelse og misbrug af historie i middelalderens Europa 600-1500
På tværs af kulturer og tid har den gode historie altid været populær, og mennesker har til alle tider forsøgt at forme og bruge historien som et værktøj. Måden hvorpå man brugte og disseminerede historier om fortiden har varieret geografisk og løbende udviklet sig, afhængig af diverse faktorer. Nedskrivning af historien var en måde hvorpå institutioner og personer under middelalderen kunne retfærdiggøre fortiden, legitimere nuværende magtpositioner, ofte i et forsøg på at sikre eftertiden. Den indflydelse som dette har haft i skabelsen af de historiske kilder og levn som eksisterer i dag burde ikke undervurderes.

Kurset vil inddrage tværfagligt materiale – skriftligt, billedligt og materielt, dog med fokus på skriftlige kilder - med stor geografisk og periodemæssig spredning, og behandle disse under forskellige temaer og begivenheder, der alle kaster lys over hvordan historien er blevet anvendt i middelalderens Europa, fra opkomsten af den skriftlige historiefortælling til trykkepressen opfindelse. Vi vil bl.a. fokusere på norrøne sagaer, krønikker, legender, diplomer, med nærmere henblik på hvordan store begivenheder, personer og skandaler blev præsenteret af samtiden, eftertiden og i historiografien. Når det muligt vil dette ske i et komparativt perspektiv, som f.eks. tilfangetagelserne af Kong Richard I og Valdemar II, imens visse begivenheder og skandaler som gennemgås har været så store at de har transcenderet kulturelle og geografiske grænser, såsom mordet på Thomas Becket og Jerusalems fald. Kursets deltagere vil blive introduceret til væsentlige forskningsdiskussioner og traditioner der har rørt sig om disse emner, og de vil også få indsigt i hvor stor en indflydelse både kulturelle og politiske diskurser har haft på vores fremstilling af historien. Kurset vil danne en vigtig ramme for at forstå middelalderen som historisk periode. Der vil samtidig være god mulighed for at kunne skrive med enten empirisk eller teoretisk fokus, kombineret med modul 4b, med henblik på skriftlig øvelse på bachelor projektet.

Hver undervisningsgang vil bestå af ca. en times forelæsning derudover vil undervisningen inkludere studenteroplæg, kildeøvelser, gruppeøvelser og diskussion.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for hovedlinjer i europæisk middelalder historie
• være i stand til at analysere skriftlige kilder i deres kulturelle og politiske kontekst
• analysere og diskutere politisk diskurs om en given periode, begivenhed eller kilde
• analysere, diskutere og typebestemme et stort og forskelligartet kildemateriale
• opnå indblik i forskellige forskningstraditioner
• opnå færdighed i akademisk skriftlighed
• udarbejde brugbare problemstillinger
• bruge og sætte korrekte referencer og fodnoter 
• udarbejde veldefinerede litteraturlister

- Philip M. Taylor: Munitions of the mind: A history of propaganda. Manchester University Press, 2003.

Der udarbejdes også et litteraturhæfte til kurset.

Holdundervisning / seminar, forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 175
  • Holdundervisning
  • 84
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse