HHIB06591U HIS 59. Historisk kulturanalyse og videnskabsteori

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS 59. Historisk kulturanalyse og videnskabsteori

Uddannelse

Historie
Modul 4B:
Historisk kulturanalyse og videnskabsteori (Fagelement HHIB00591E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Historisk kulturanalyse og videnskabsteori
Formålet med kurset er at give den studerende indsigt i kulturhistoriske problemstillinger og forskningspraksis. Med udgangspunkt i to kulturhistoriske temaer vil undervisningen lægge vægt på, hvordan videnskabsteori kan operationaliseres i forhold til problemstilling, kildevalg, metode og skriftlig fremstilling. Formålet er at styrke refleksionen over forholdet mellem kulturhistorisk teori, metode og forskningsresultater, samtidig med at den studerende selv får mulighed for at lave kulturhistoriske analyser af forskelligartet kildemateriale.

Kurset opbygges i 2 blokke á 7 uger, og forudsætter aktiv deltagelse fra studerende. Der undervises 6 timer om ugen, og undervisningen består af fællesforelæsninger, holdundervisning og feedback på opgaver. Undervisningen rummer øvelser, hvor den studerende

a) aflæser og sammenligner forskellige positioner blandt kulturhistorikere i et givent forskningsfelt
b) afprøver relevante metoder på udvalgt kildemateriale
c) formulerer kulturhistoriske problemstillinger i forhold til et historisk kildemateriale og i dialog med relevante forskningsfelter
d) arbejder med begrebsafklaring i relation til videnskabsteori og problemstilling
e) arbejder med argumentation, struktur og fagsprog i akademiske tekster

For hver 7-ugers blok skal der afleveres to skriftlige arbejder: en rapport på maks. 3 normalsider, hvor videnskabsteoretisk baserede forskningspositioner undersøges, og en kulturhistorisk analyse af udleveret kildemateriale på maks. 7 normalsider, hvor den studerende selv udarbejder problemstilling, inddrager forskningslitteratur og anvender kulturhistorisk metode. Undervejs skal der således udarbejdes fire skriftlige arbejder, der afleveres løbende, revideres efter individuel feedback og indleveres samlet som porteføljeeksamen ved kursets afslutning.

Prøven kan kun aflægges individuelt. Porteføljen bedømmes med intern censur efter 7-trinsskalaen. Alle delprøver/øvelsesopgaver skal bestås, for at den samlede prøve er bestået.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• identificere og sammenligne forskellige positioner indenfor et kulturhistorisk forskningsfelt
• argumentere for sammenhæng mellem problemstilling, teorivalg og metodisk praksis
• gennemføre en afgrænset, kildebaseret kulturhistorisk analyse under inddragelse af relevant teori og forskningslitteratur

Holdundervisning / seminar, forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 175
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse