HHIB05604U HIS 60. Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse. Kan velfærdsstaten lade sig gøre?
HIS 60. Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse. Kan velfærdsstaten lade sig gøre?
Historie
Bachelorprojekt (Fagelement HHIB00601E) [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse. Kan
velfærdsstaten lade sig gøre?
Forskningen i velfærdsstaten har i de sidste år været inde i en
stærk udvikling i takt med at det forlyder stadig kraftigere, at
velfærdssten er truet af globalisering, demografisk ubalance,
opskruede forventninger, ressourcebrist, skattetryk eller måske
ligefrem dovenskab og forkælelse? Samfundsdebatten fyger rundt med
begreber som økonomiske incitament strukturer, kontrol,
konkurrence, forventningspres, nedslidning, ’new public
management’, konkurrencestat og markedsstat overfor modsatrettede
begreber som solidaritet, sammenhængskraft overskudsdeling,
miljøbevidsthed, bæredygtighed, foregangssamfund, teknologiske
innovationer etc. Ofte er debatten ikke forankret i undersøgelser
af/ viden om hvorfra velfærdsstaten er kommet: hvorfor vi med andre
ord står, hvor vi står nu.
Ud fra en især (kultur)sociologisk vinkel og ud fra historisk
eksempelmateriale, skal vi prøve at spore os ind på, hvordan man
bedst kan undersøge velfærdsstaten på ny og i et længere
tidsperspektiv med det formål at diskutere, korrigere og inspirere
til en videre forståelse af velfærdsstatens karakter, udvikling og
muligheder.
Efter en hurtig læsning af den nyeste velfærdslitteratur vil vi
hurtigt samle fokus omkring følgende problemkomplekser, som med en
historisk vinkling kan danne baggrund for udarbejdelsen af
BA-projekterne:
- Borgernes delagtighed i velfærdsprojektet gennem sociale initiativer og sociale bevægelser. Herunder anvendelsen af frivillige i velfærdsstatens tjeneste i forsøget på at »løse« sociale problemer så omkostningsfrit som muligt.
- Store socialpolitiske reformprojekter, deres tilblivelse og samfundsmæssige forankring.
- Samfundets forskellige måder at håndtere sociale klinter på. Herunder udviklingen fra indespærring, marginalisering, institutionalisering, opdragelse, medicinering eller klientgørelse til det nye ideal om empowerment: styrkelse af den enkelte.
- Forskning i socialpolitik, herunder anvendelse af sproglige og statistiske kategorier i defineringen og udredning af sociale problemstillinger.
- Den professionelles rolle i velfærdsstatens udvikling.
- Sammenhængen mellem civilsamfund og velfærdsinitiativer Velfærdspolitiske projekter og den danske/nordiske models overlevelse.
Det er tanken at arbejde i seminarform, dvs. at vi skaber et forum,
hvor vi i fællesskab kan diskutere os frem til tolkninger af nyere
teoridannelser ud fra læsning af ét eller flere centrale værker og
bruger diskussionerne som inspiration til formulering af
selvstændige arbejder. Det er min erfaring, at BA-projekterne
vinder i kvalitet ved studenternes aktive deltagelse i
diskussioner, fremlægning af opgaveudkast og ikke mindst ved
udveksling af tolkninger af forskellig litteratur og
problemstillinger.
Undervisningen forventes indledt med et kort intensivt forløb i
september, hvorefter vi vil fortsætte med eftermiddagsseminarer én
gang ugentlig. Sidste del af forløbet kan afløses af individuel
vejledning. Send (mail:
sidsel@hum.ku.dk) mig gerne
emne-forslag på forhånd, hvis der er noget konkret, du vil drøfte.
Det vil være en god idé, hvis man har orienteret sig i litteraturen
inden semesterstart.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• finde og tilrettelægge et empirisk materiale med henblik på at
tilrettelægge en selvstændig undersøgelse af et aspekt af
velfærdsstatens udvikling
• finde og anvende forskellige samfundsvidenskabelige teorier og at
vurdere rækkevidden (og relevansen) heraf i forhold til at opbygge
en interessant fremstilling, der kan læses af andre
• opbygge et nuanceret kendskab til velfærdspolitiske
problemstillinger og dilemmaer som udgangspunkt for videre arbejde
inden for undervisning eller administration
• udarbejde en velargumenteret og problemstyret undersøgelse af et
centralt tema indenfor velfærdsstatens historie
- Niels Åkerstrøm Andersen: Borgerens
kontraktliggørelse. Hans Reitzels Forlag, 2003
- Pierre Bourdieu: The Forms of Capital. In Handbook of Theory
and Research for the Sociology of Education. London, Greenwood
Press, 1986.
- Jens Martin Eriksen & Frederik Stjernfelt: Adskillelsens
politik. Multikulturalisme - ideologi og virkelighed.
Lindhardt og Ringhof, 2008.
- Carsten René Jørgensen: Identitet. Psykologiske og
kulturanalytiske perspektiver. 2009.
- Lars Olsen: Eliternes triumf. Da de uddannede klasser tog
magten. Forlaget Sohn, 2010.
- Lars Olsen mfl.: Klassekamp fra oven. Den danske
samfundsmodel under pres. Gyldendal. 2014.
- Ole K. Pedersen: Konkurrencestaten. Hans Reitzels
forlag, 2011.
- Ole K. Pedersen: Markedsstaten. Hans Reitzels forlag,
2014.
- Kasper Lippert-Rasmussen og Jesper Ryberg: Født og forbliver
lige og frie, Om diskrimination og etik. Museum Tusculanums
forlag. 2007.
- Kasper Støvring: Sammenhængskraft. Gyldendal, 2010.
- Gert Tinggaard Svendsen og Gunnar Lind Haase Svendsen: Social
kapital. En introduktion. Hans Reitzels Forlag, 2006.
- Jesper Tynell: Mørkelygten. Embedsmænd Fortæller om politisk
tilskæring af tal, jura og fakta. Samfundslitteratur 2014.
Mere traditionelt baggrundsmateriale:
- Dansk Velfærdshistorie bd. I-VI. Red.: Jørn Henrik,
Klaus Petersen & Niels Finn Christiansen. Syddansk
Universitetsforlag, 2010-14.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 42
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen] og Uddannelseshåndbog for Historie
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB05604U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Sidsel Eriksen (6-7b716c7b6d7448707d7536737d366c73)