HFKÅ07776U ÅU MIF Modul Modul 4: Undervisningstilrettelæggelse og udførelse (F16)
Module Modul 4: Undervisningstilrettelæggelse og udførelse (F16)
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
videnskabelige problemstillinger inden for curriculumforskning og undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse
forskellige arbejdsformers læringspotentiale, herunder evne til at reflektere over og identificere problemstillinger med hensyn til valg af arbejdsformer
forskellige former for feedback på sprogindlæreres mundtlige og skriftlige produktion og deres indlæringspotentiale, herunder evne til at reflektere over og identificere problemstillinger med hensyn til valg af typer af feedback
forsknings- og analysemetoder med relevans for beskrivelse af forskellige typer af undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse, forskellige arbejdsformers læringspotentiale og forskellige former for feedback på sprogindlæreres mundtlige og skriftlige produktion.
Færdigheder i at
analysere og vurdere modeller for kommunikativ kompetence i relation til sit fags faglige rammer og egen faglige praksis
analysere og vurdere undervisningsmål i relation til egen undervisningspraksis og opstille løsningsmodeller i forhold til identificerede problemstillinger
analysere og vurdere empiriske undersøgelser inden for fagfeltet
analyserer forskellige faktorer inden for pædagogiske praksisser, som støtter og optimerer sprogtilegnelsesprocessen, og at kunne vurdere, hvordan de kommer til udtryk inden for forskellige institutionelle rammer
beskrive forskellige arbejdsformers læringspotentiale samt diskutere og perspektivere anvendelsen af disse i forhold til den nyeste relevante teori på området.
Kompetencer i at
anvende viden inden for curriculumforskning og undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse, vedrørende forskellige arbejdsformers læringspotentiale og vedrørende forskellige former for feedback i relation til tilrettelæg_gelse og evaluering af egen faglige praksis
formidle, diskutere og indgå i faglig sparring vedrørende centrale problem_stillinger inden for curriculumforskning og undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse, vedrørende forskellige arbejdsformers læringspotentiale og vedrørende forskellige former for feedback.
Plan for foråret 2016:
Undervisere: Birgit Henriksen, Jan Lindschouw, Petra Daryai-Hansen, Lillian Rohde og Dorte Albrechtsen
1) Introduktion til modul 4 - Tema: Fagdidaktiske overvejelser i planlægning
Tidspunkt: Torsdag d. 4. februar, kl. 16.00 – 20.00
2) Tema: Principper for undervisningsplanlægning
Tidspunkt: Lørdag d.27. februar, kl. 10.00 – 15.00
3) Tema: Lærerens antagelser og vidensbase
Tidspunkt: Torsdag d. 10. marts, kl. 16.00 – 20.00
4) Tema:Fra faglige mål til læseplan med eksempel fra pragmatikken
Tidspunkt: Lørdag d. 19. marts, 10.00 – 15.00
PÅSKE
5) Tema: Elever og undervisningsdifferentiering
Tidspunkt: Lørdag d. 2. april 10.00 – 15.00
6) Tema: Feedback herunder fokus på form
Tidspunkt: Torsdag d. 14. april, kl. 16.00 – 20.00
7) Tema: Organisationsformer og aktivitetstyper med fokus på tasks
Tidspunkt: Lørdag d. 30. april, kl. 10.00 – 15.00
8) Tema: Tværfagligt samarbejde og innovation
Tidspunkt: Torsdag d. 12. maj. Kl. 16.00 – 20.00
Se også www.mif.ku.dk
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
- Point
- 9 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Studieordning for Master i Fremmedsprogspædagogik [Masteruddannelsen, 2010-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFKÅ07776U
- Point
- 9 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
14000
- Studienævn
- Studienævnet for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende institut
- Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Kursusansvarlige
- Dorte Albrechtsen (7-6a757867726878466e7b7334717b346a71)