HFKK00379U Moderne Kultur: KA-tilvalg: Modul 2: Kommunikation

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Modern culture: Communication

Uddannelse

KA-tilvalg

Kursusindhold

Kurset giver en indføring i udvalgte teorier og metoder til arbejdet med kommunikation i kulturinstitutioner, organisationer og virksomheder. I løbet af kurset vil de studerende også få overblik over foreninger og platforme, hvor man kan følge med i de nyeste tendenser indenfor kommunikationsarbejdet, herunder relevante debatfora, netværk og kursusudbud.

 

Som en integreret del af kurset vil vi besøge kulturinstitutioner og organisationer, hvor man arbejder strategisk med kommunikation for at imødegå forskellige udfordringer: optimering af besøgstal, forbedring af image, skærpelse af profil, større synlighed, ændring af holdninger og adfærd, konsekvenser af politiske beslutninger, m.v.

 

Kommunikationsarbejdet kan være svært at sætte på en fast formel, når man står midt i realiteternes verden. Derfor vil vi i løbet af kurset også møde kommunikationsansvarlige, der med udgangspunkt i egne erfaringer i tilbageblik vil fortælle om arbejdet med at komme fra problem A til løsning B, hvor vejen mellem de to først blev tydelig i processen.

 

I løbet af kurset vil vi også få besøg af eksperter fra pressen og kommunikationsbranchen. Gennem oplæg vil de belyse nogle af de udfordringer og muligheder, man står med som kommunikationsmedarbejder, definere den kommunikationsansvarliges rolle i organisationen, skærpe forståelsen af mediernes udvikling og samarbejdet med pressen, give indsigt i sammenhængen mellem intern og ekstern kommunikation og corporate branding.

 

I mindre kulturinstitutioner har den kommunikationsansvarlige ofte mange kasketter på, og vi vil derfor også komme ind på arbejdet med formidling, markedsføring og samarbejde med grafikere; sponsorsamarbejde, venneforeninger, klubber, events og arrangementer.

Undervisningen er tilrettelagt i en vekselvirkning mellem indføring i teori og metode og gennemgang af cases, hvor disse er omsat i praksis. Der vil være oplæg af underviser og af en række inviterede kommunikationseksperter. Det forventes at alle studerende bidrager med oplæg efter eget valg af emne indenfor pensum – gerne med udgangspunkt i projekter, man selv er involveret i, hvor der er kommunikationsbehov. Besøg på kulturinstitutioner og andre relevante virksomheder og organisationer. Fællesdiskussioner, workshops og gruppearbejde. Afsluttende workshop med opsummering af kursets indhold.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 300
  • Holdundervisning
  • 33
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Krav til indstilling til eksamen

Eksamen i Kommunikation kan kun aflægges på én måde, dvs. iflg. studieordningen for KA-tilvalget i Kommunikation.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur