HENK0386GU English - Free topic 9: Late 19th Century English Literature: Italiensk renæssance i viktoriansk perspektiv: Firenzes kunst spejlet i 1800-tallets England (exam form A + B)

Volume 2015/2016
Content

Det historiske begreb ’renæssance’ er 1800-tallets opfindelse, og på mange måder følte det 19. århundredes kunstnere, forfattere og kunstmæcener sig nært beslægtet med 1400- og 1500-tallets florentinere: Købedygtige industrimagnater i Manchester og Liverpool så sig som 1800-tallets Medicier, Dronning Victoria lod sig gladeligt afbilde som en Rafael Madonna, Robert Browning genskabte renæssancens malere i sine ’dramatic monologues’ i nær dialog med Giorgio Vasari etc.

 

Dette kursus ser på den italienske renæssance gennem det engelske 1800-tals optik i et samundervist forløb varetaget af en kunsthistoriker med speciale i renæssancen og en litterat med speciale i 1800-tallets England. Med udgangspunkt i myten om renæssancen som en kunstnerisk guldalder, studerer vi repræsentationen af individet i renæssancen og 1800-tallet i kunstnermyter – og selvfremstilling, i virkelige og fiktive portrætter, historiske romaner og noveller. Vi ser på mytologiseringen af enkeltværker som Leonardos Mona Lisa, på sammensmeltningen af kunstkritik og fiktion.

 

Som led i undervisningen foretages i november 2015 en 4-5-dages ekskursion til Firenze med besøg på museer med samlinger af renæssancekunst og diverse anglo-amerikanske institutioner med rødder i 1800-tallet.

Renæssancen: Billedkunst og arkitektur af Giotto, Masaccio, Donatello, Alberti, Botticelli, Leonardo, Rafael, Michelangelo, Vasari m.fl.

Tekster: Kilder fra perioden (inkl. Vasari) og kunsthistoriske analyser fra 1800-tallet til i dag.

1800tallet: Malerier af G.F. Watts, D.G. Rossetti, Edward Burne-Jones, Walter Crane, Spencer Stanhope – evt. også hele the Raphael Revival (William Dyce, Wintherhalter m.fl.)

Skulptur af Alfred Gilbert, George Frampton

Tekster:

Evt. udvalgte Walter Savage Landor Imaginary Conversations (1840’erne og 1850’erne)

Robert Browning, ‘Fra Lippo Lippi’, ‘Andrea del Sarto’, ‘Pictor Ignotus’, ‘My Last Duchess’ (1855) – i dialog med Vasari

George Eliot, Romola (1862)

A.C. Swinburne, ‘Notes on Designs of the Old Masters at Florence’ (1868)

Walter Pater, Studies in the History of the Renaissance (1873)

Henry James, ‘The Madonna of the Future’ (1873), evt. Portrait of a Lady (1881)

Vernon Lee, ‘Amor Dure’ (1887/1890)

E.M. Forster, Room with a View (1908)

BEMÆRK: KURSET UNDERVISES PÅ BÅDE ENGELSK OG DANSK.
NOTE: THE COURSE WILL BE TAUGHT IN BOTH ENGLISH AND DANISH.
  • Category
  • Hours
  • Lectures
  • 28
  • Preparation
  • 176,75
  • Total
  • 204,75