HDAK00152U DAN; Læsning og læseundervisning

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Reading: Decoding, comprehension, and teaching

Kursusindhold

Sigter du på at blive dansklærer, fx i gymnasiet eller på læreruddannelsen? Vil du vide mere om hvordan man lærer at læse – og måske selv blive en mere effektiv læser? Så vil dette kursus være en god bagage. Vi vil beskæftige os med spørgsmål som disse:

Hvilke faktorer har indflydelse på, hvor hurtigt man læser, og hvor godt man forstår det man læser?

Hvordan er den typiske udvikling af læsefærdigheder – og hvordan kan man som underviser hjælpe udviklingen på vej?

Hvorfor har mange svært ved at stave – og hvad kan man gøre ved det?

Hvordan afgør man, om en person er ordblind – og kan læsevanskeligheder afhjælpes?

Hvordan vurderer man kvaliteten af læse- og staveprøver?

Faglige mål: Formålet med kurset er, at deltagerne får indsigt i læsning og stavning, inkl. vanskeligheder med læsning og stavning og undervisning i læsning og stavning – fra begyndertrinnet til videregående niveau. Hertil hører, at deltagerne bliver bekendt med læseforskningens metoder og resultater, og at de får erfaringer med selv at læse områdets primærlitteratur.

Litteratur: Som grundbog benyttes Carsten Elbro: Læsning og læseundervisning, Gyldendal (3. udgave, 2014).

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Portfolioprøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.

Aktiv undervisningsdeltagelse består af:
Fremmøde i min. 80 % af undervisningen.
2-5 bundne opgaver. De bundne opgaver kan have karakter af skriftlige afleveringer, mundtlige oplæg e.l., efter nærmere aftale med underviser. Der vil typisk blive stillet krav om, at mundtlige opgaver ledsages af et skriftligt produkt, fx i form af slides med noter. Det samlede omfang af skriftlige opgaver og skriftlige produkter i tilknytning til mundtlige opgaver skal være minimum 15 sider. Underviseren oplyser ved undervisningens start, hvad omfanget (angivet i normalsider) på de enkelte opgaver skal være, således at portfoliens omfangskrav kan opfyldes.

Syge- /omprøve og prøve ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse:
Prøveform: Fri hjemmeopgave og studierapport.
Syge-/omprøve: Samme som netop ovenfor.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur