HDAK00141U DAN; iPads, sociale medier og gamification – undervisning i et digitalt miljø

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

iPads, social media and gamification – teaching in a digital environment

Kursusindhold

E-læring – eller undervisning med digitale redskaber – er et tema, der dukker oftere og oftere op i den offentlige debat. Politikerne efterlyser det. Læringsinstitutioner fra børnehave til universiteter køber i stigende grad elektroniske gadgets, såsom iPads, i forsøg på at modernisere undervisningen. Der er mange tegn på, at vores skoler står i en brydningstid. På dette kursus vil vi undersøge, hvordan digitale medier skaber nye rammer for undervisningen. Hvordan kan man som lærer imødekomme udfordringerne, og hvordan udnyttes de nye didaktiske muligheder bedst?

Børn og unges liv foregår i stigende grad på nettet og de sociale medier. Mange bekymrer sig om, hvilken effekt det har på deres faglige og boglige evner. Én advarsel går på, at det flimrende digitale mediemiljø mindsker børns evne til at fordybe sig, fx i en bog. Omvendt er der tegn på, at de nye medier at rumme interessante muligheder for at udforme en mere aktiv, personlig og engagerende undervisning. Kurset rummer didaktiske overvejelser omkring, hvordan konkrete teknologier som iPads kan udnyttes konstruktivt i undervisningen? Hvordan sikrer man fagligheden i en undervisning, hvor eleven selv organiserer og definerer sine opgaver? Hvordan kan spilelementer bidrage til læringen?

Vi takler også bredere spørgsmål som digital dannelse, og hvad det vil sige at være en dannet borger i et digitaliseret samfund. Kursets perspektiver er brede, da e-læring ikke kun vedrører vores skoler. De nye undervisningsmuligheder, der opstår, er således også relevante at undersøge i forhold til arbejdsmarkedet.

Kurset vil veksle mellem en teoretisk dimension (medieteori og didaktisk teori) samt en praktisk dimension, inklusiv øvelser og eksperimenter med digitale læringsredskaber. Vi vil fx studere og arbejde i praksis med iPads og diskutere dem i forhold til de undervisningsmuligheder og -udfordringer, de stiller, samt benytte dem til at sammensætte nytænkende undervisningsøvelser og -forløb.

Målbeskrivelser

Eksaminanden:

  • behersker centrale mediedidaktiske begreber
  • kan analysere digitale medier ud fra deres effekter på individuel (mikro-) plan og samfundsmæssig (makro-) plan.

kan anvende teoretisk og praktisk viden til at udforme et undervisningsforløb, der inddrager digitale medier

 

Se desuden:

KA 2008: http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​dansk/​dansk_ka_2008_2008_2010_2011_2013_2013.pdf

KA 2015: http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​dansk/​dansk_ka.pdf

BA tilvalg 2015: http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​dansk/​dansk_enkeltstaaende_batv_2015.pdf

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtligt forsvar
Fri mundtlig sagsfremstilling med synopsis