HDAK00132U DAN; De digitale skyggesider – om identitets-, samværs- og overvågningsproblematikker på internettet.

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

The dark side of digital life – identity, sociality and surveillance on the internet

Kursusindhold

Overvågning, manglende privatsfære, shitstorms, online-mobning, FOMO (fear of missing out), selvudlevering, informationsoverload og big data, cyberwar, spam, hacking, cybercrime, online aktivisme og rekruttering… Listen er lang over internetbaserede fænomener, der i mange øjne afspejler en mørk og ildevarslende side af de digitale medier, som vores samfund i dag er fuldstændig afhængige af. Dette kursus giver analytiske redskaber og praktisk erfaring med at orientere sig i og analysere disse problematikker. Ved at inddrage et dannelsesperspektiv vil vi diskutere problematikkerne i konstruktiv sammenhæng. På den baggrund vil vi blandt søge at nærme os nogle definitioner af, hvordan man bedst agerer i det 21. århundredes digitale netværssamfund.  

Nye medier har til alle tider affødt både optimistiske og pessimistiske reaktioner af sig. Man taler fx om teknofili og teknofobi, om mediebegejstring og mediepanikker. Dette kursus sætter spot på mange af de aspekter ved vores digitale samfund, som er kilde til bekymring og angst. Alene den enorme hastighed, hvormed vores digitale samfund udvikler sig, er en kilde til forvirring og utryghed. Massemedierne rapporterer i jævn strøm om internetrelaterede problematikker. Samfundsmæssigt oplever vi kampen for privatliv på internettet og overvågningsspørgsmålet, som især kom på dagsorden med Edward Snowdens afsløringer af USA's omfattende cyperspionageprogrammer. Men også må det mere jordnære plan hører vi ofte om shitstorms, onlinemobning og andre eksempler på grov social adfærd på nettet. Endeligt opstår der identitetsmæssige udfordringer, når fx vi via personprofilerne på diverse sociale medier tvinges til at præsentere os selv på meget direkte faconer.

Kurset vil være udformet som overvejende projektbaseret, hvor den studerende kommer til at udforske delvist selvvalgte problematikker, der relaterer sig til personlige, sociale og samfundsmæssige dimensioner

Eksaminanden:

  • behersker centrale medieteoretiske begreber
  • kan analysere digitale medier ud fra deres effekter på individuel (mikro-) plan og samfundsmæssig (makro-) plan.
  • kan anvende teoretisk og praktisk viden om digitale medier til at analysere identitetsmæssige, sociale og demokratiske konsekvenser af internettet.
  • kan analysere digitale problematikker ud fra dannelses- og færdighedsperspektiver
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Fri skriftlig hjemmeopgave.