HDAK00131U DAN; Avant-pop. Udvekslinger og forhandlinger mellem finkultur og populærkultur i det 20. og det 21. århundredes litteratur, kunst og film

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Avant-pop. Exchanges and negotiations between high and popular culture in 20th and 21th century literature, art and film

Kursusindhold

Kulturkløften eller modsætningsforholdet mellem finkultur og populærkultur er en tilbagevendende konflikt i moderne litteratur- og kulturhistorie. I perioder er de to fænomener blevet set som drabelige modsætninger til hinanden, og ofte har repræsentanter for den finkulturelle avantgarde eller modernisme opfattet sig selv og deres eksperimenterende kunstpraksis i stejl opposition til den omgivende populær- og mediekultur, hvis produkter er blevet afskrevet som fladpandet og åndeløs underholdning. Men anskuer man det 20. og 21. århundredes kunst-, litteratur- og filmhistorie, er det interessant i hvor høj grad finkulturen har udviklet og fornyet sig netop i et samspil med populærkulturelle fænomener som fx den moderne avis, kulørte ugeblade, film- og tv-kultur, reklamer, tegneserier og populærmusik fra jazz over rock til punk m.m. Man kan måske ligefrem gå så langt som til at sige, at de mest nyskabende bevægelser og kunstnere i perioden også er dem der har haft det tætteste mellemværende med den samtidige populær- og mediekultur. Omvendt har populærkulturen løbende indoptaget æstetiske nydannelser og formudtryk fra de kunstneriske avantgarder.

En række nyere forskningsbidrag har sat fokus på denne interessante og stadig noget underbelyste udveksling eller forhandling på tværs af traditionelle skillelinjer mellem høj og lav og mellem finkultur og massekultur. På dette kursus skal vi arbejde analytisk, teoretisk og kreativt med sondringen og hermed beslægtede begreber som kitsch, kulturindustri, subkultur og camp m.m. Målet er at opøve evnen til at karakterisere, formidle, reflektere over og analysere det dynamiske samspil mellem finkultur og populærkultur under inddragelse af relevante begreber fra litteratur- og kulturteori, sociologi, medieteori m.m. Vi skal læse de klassiske æstetik- og kulturteoretiske bidrag til forskningsfeltet i form af essays af bl.a. Clement Greenberg, Theodor Adorno, Stuart Hall, Pierre Bourdieu, Andreas Huyssen og Susan Sontag, og vi skal se på hvordan dialogen med det populærkulturelle kommer til udtryk i det 20. og 21. århundrede hos forfattere som Emil Bønnelycke, T.S. Eliot, Klaus Rifbjerg, Per Højholt, Dan Turèll, Michael Strunge, Olga Ravn m.fl., hos kunstnere som Storm P, Asger Jorn, Albert Mertz og Tal R og inden for film og tv i form af værker af bl.a. Orson Welles, Erik Balling og Lars von Trier. Kurset er med andre ord tværfagligt lagt an og henvender sig til både til studerende med interesse i moderne litteratur (-teori og -sociologi) og til studerende med interesse i moderne medier og kulturteori.

Litteratur

Pierre Bourdieu: La distinction. Critique sociale du jugement. Ed. de Minuit 1979, engelsk oversættelse: Distinction. A social critique of the judgement of taste. Roudledge 1992. Norsk overs. Distinktionen. En sosiologisk kritik af dømmekraften. Det Lille Forlag, 1995.

Catherine Driscoll: Modernist Cultural Studies, Florida U.P., 2010.

Stuart Hall: ”Notes on Deconstructing ’the Popular’”, fra: Imre Szeman & Timothy Kaposy (red.): Cultural Theory.An Anthology, Blackwell, 2011, s. 72-80.

Annegret Heitmann & Stephan Michael Schröder (red.): PopAvant – Verhandlungen zwischen Populärkultur und Avantgarde in Dänemark. Herbert Utz Verlag, 2012.

Andreas Huyssen: After the Great Divide: Modernism, Mass Culture, Postmodernism. Indiana U.P. 1986.

Henry Jenkins: Convergence culture, where old and new media collide. New York U. P., 2008.

Perry Meisel: The Myth of Popular Culture from Dante to Dylan. Blackwell, 2010.

Slagmark nr. 58, Aarhus 2010, tema om populærkultur.

Juan Suarez: Pop Modernism. Noise and the Reinvention of the Everyday. University of Illinois Press, 2007.

John Storey: Inventing Popular Culture. Blackwell 2003.

temp: tidsskrift for historie, nr. 6 (2013), temanummer om populærkultur. http://www.temphist.dk/

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtligt forsvar
Fri mundtlig sagsfremstilling med synopsis