HDAK00111U DAN; Diskurs og identitet

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Discourse and Identity

Kursusindhold

Hvordan kan man bruge diskursanalyse til at ændre spisevanerne hos en enlig mor i Uggerløse? Hvad er sammenhængen mellem identitetskonstruktion og  kommunikation af sundhedsbudskaber til unge mænd på institution? Hvilke roller skal man tilbyde, hvis man vil hjælpe børn af overvægtige forældre til at bryde den negative sociale arv? Det er spørgsmål som disse du får lov at prøve kræfter med på dette kursus.

Diskursanalyse er en analysemetode, der indlejrer sig i selve den konstruktionistiske verdensopfattelse: Sproget som (med)skaber af den diskursivt konstruerede sociale verden. Vi vil se på hvordan individet sprogligt og diskursivt konstruerer sig selv i mødet med omverdenen, og vi vil undersøge hvordan kommunikative begivenheder bidrager til denne konstruktion ved at se på spørgsmål som:

Hvordan bruger vi sproget til at skabe os selv? Er vi på en gang "sprogets herre og slave",  og hvordan skal vi forstå begrebet diskurs? Hvordan anvender man diskursanalyse i praksis? Hvordan skaber vi på baggrund af  diskursanalyser fx attraktive roller og meningsfulde fortællinger for os selv og andre?

Man bliver ikke dygtig til at anvende diskursanalyse, ved at læse om det. Kurset sigter derfor på lige dele teoretisk diskussion og praktisk diskursanalytisk arbejde.

Du vil i løbet af kurset blive introduceret til forskellige diskursanalystiske tilgange, fx kritisk diskursnalyse (Fairclough og Chouliaraki), diskursteori (Laclau og Mouffe) og diskurspsykologi (Potter og Wetherell), samt til identitetsteori og -kontruktion (bl.a. Lacan, Foucault, Gergen, Giddens, Zimmerman), og du vil få mulighed for at afprøve de forskellige tilgange på en række analyseobjekter i form af tekster, interviews, kampagnematerialer, mødeoptagelser og konkrete objekter som madvarer m.m. og derigennem få hands-on-experience med  diskurs- og identitetsanalyse. For at opnå stærk integration af teori og praksis får du desuden lov til at prøve kræfter med at lade dine analyser danne grundlag for design af fx. kommunikationsløsninger, attraktive roller eller produkter, der kan indgå i løsningen af konkrete virkelige problemstillinger. integreret i kurset er således et  fokus på den praktiske anvendelse af analyseresultaterne: Hvad gør man med den viden man via analysen genererer? Hvordan anvender man den til fx at skabe nye kommunikative begivenheder? Når kommunikationsproblemer bunder i diskurssammenstød, hvordan griber man så en løsning an?

Grundbog vil være Marianne Winther Jørgensen og Louise Philips: Diskursanalyse som teori og metode. Der vil derudover foreligge et kompendium ved kursusstart. Desuden henvises til elektroniske artikler og bøger i KUBIS.

Kurset vil tilbyde analysemateriale, men det vil være muligt for kursisterne også selv i nogen grad at vælge materiale til analyserne.

Kurset veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg og gruppearbejde bestående af konkret, praktisk analysearbejde.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering