HDAK00071U DAN; Andetsprogspædagogik

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Teaching Second Language

Kursusindhold

Kurset er sidste modul i fagprofilen Dansk som Andetsprog.

Kurset skal give den studerende reflekteret indsigt i andetsprogsdidaktik, undervisningsmetoder og curriculum, primært med henblik på undervisning i dansk som andet- og fremmedsprog for voksne og unge. Der arbejdes med andet- og fremmedsprogspædagogiske teorier og metoder og implementering heraf i materialer og undervisningspraksis.

Som noget nyt afholdes kurset som et projektorienteret kursus, hvor de studerendes interesser inden for andetsprogspædagogik undersøges i forbindelse med et feltarbejde. I såvel den teoretiske undervisning som i feltarbejdet indgår analyser af fx læremidler, undervisningspraksis, evalueringsredskaber mv.

Målbeskrivelser

Andetsprogspædagogik skal give de studerende sprogfaglige kompetencer, så de:

· kan demonstrere overblik over og indsigt i fagdidaktiske og metodiske diskussioner i historisk perspektiv

· kan analysere og diskutere et givet undervisningsmateriale eller undervisningsudsnit i lyset af reflekteret teoretisk indsigt i forskellige fremmedsprogs- andetsprogs- og kulturpædagogiske tilgange

· kan opstille og diskutere kriterier for vurdering af metoder og materialer

· kan analysere kommunikation i undervisning, herunder identificere forskellige lærer- og kursistroller

· kan analysere og diskutere form og indhold i en given undervisningspraksis i relation til en defineret målgruppe

· kan udvikle, afprøve og evaluere konkrete undervisningsforløb i dansk som andet- og fremmedsprog.

DAN KA-2008

http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​dansk/​dansk_ka_2008_2008_2010_2011_2013_2013.pdf

 

Pga. kursets form som projektrettet kursus forudsættes det at den studerende er indstillet på at deltage aktivt og opsøgende i kursets afvikling i grupper af 2-4 studerende.
Kurset indledes med 4 intensive undervisningsdage à 6 lektioner (1., 8., 15. og 22. september kl. 10-16), derefter mødes holdet på undervisningsdagen i alle ulige uger de resterende 6 undervisningsgange kl. 13-16.
De intensive uger i september bruges til at afsøge og afdække det andetsprogspædago-giske områdes teori og metode på et basisniveau og må forventes at blive læseintensivt. Desuden planlægges det, at eksterne interessenter kommer på besøg 1. undervisningsgang for at præsentere andetsprogspædagogiske problemstillinger, som kan inspirere de studerende til at formulere egne projekter, som kan undersøges hos de eksterne interessenter. Arbejdsformen vil blive en blanding af oplæg (underviser, interessenter, studerende) og workshops, hvor grupperne fordyber sig i relevante problemstillinger inden for fagets område.
De resterende undervisningsganges tematikker og fokusområder tilrettelægges i løbet af intensiv-ugerne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Porteføljeeksamen, som forudsætter aktiv deltagelse og udformning af arbejdspapirer, delopgaver samt mundtlige oplæg (som dokumenteres fx i form af powerpoint-præsentation med tilhørende noter).
Desuden forudses at holdet afholder et afslutningsseminar, hvor eksterne interessenter og andre interesserede får præsenteret grupperne projekter. Powerpoint-præsentation med tilhørende noter indgår i eksamensporteføljen.
Bedømmelsesform
7-trins skala