HBIB0014EU Kbh., Projektarbejde C: Metoder til evaluering af informationskilder
Cph., Project C: Methods for evaluation of information sources
Informationsvidenskab og kulturformidling
Metoder og teknikker, hvormed informationsspecialister kan hjælpe brugere med at udvælge pålidelige informationskilder, præsenteres og diskuteres. Kurset beskæftiger sig også med kildekritik som et tværfagligt forskningsområde repræsenteret bl.a. af historie, tekstfilologi og informationsvidenskab.
- Checklistemetoden
- Fagfællebedømmelse
- Kilders dækning af faglige kontroverser
- Det evidensbaserede paradigme
- Komparative metoder
- Tidsskrifters impaktfaktor og andre bibliometriske indikatorer
- Sporing af politiske, ideologiske og økonomiske interesser
- Kildekritik som et informationsvidenskabeligt felt under udvikling
De studerende kan fx arbejde med styrker og svagheder i én af disse metoder, med bibliotekernes og informationsspecialisters nuværende og fremtidige roller i relation til kildekritik eller med udvikling af forslag til undervisning af konkrete målgrupper.
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
- Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Balin, A. & Grafstein, A. (2010). The critical assessment of research: Traditional and new methods of evaluation. Oxford: Chandos Publishing.
- Hjørland, B. (2012). Methods for evaluating information sources: An annotated catalogue. Journal of Information Science, 38(3), 258-268.
- Mintz, A.P. (2002). Web of deception: Misinformation on the Internet. Information Today. (Udvalgte dele).
- Nicolaisen, J. (2011). Kildekritik kræver analyse og refleksion. Perspektiv, 24-28. http://perspektiv.bf.dk/Bladet/2011/Perspektiv%2011/KildekritikKraeverAnalyseOgRefleksion
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 96
- Eksamensforberedelse
- 256,8
- Holdundervisning
- 58
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Omfang: Tre portfolioopgaver i løbet af kurset a ca. 8 sider (ialt 24 sider) - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Bunden skriftlig 5 dages hjemmeopgave, August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0014EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Birger Hjørland (15-6e757e73717e3a74767b7e786d7a704c7481793a77813a7077)