HBIB0014DU Kbh., Projektarbejde C: Læsekampagne og læsefestival

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Project C: Reading Campaigns and Festivals

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset fokuserer på læsning forstået primært som læsning af skønlitteratur, og på hvordan der på kulturpolitisk og institutionel baggrund sættes aktiviteter i gang for at fremme og stimulere læsning og brugen af litteratur. Det er et velkendt fænomen, også internationalt, som konstant får nye former. Kulturministeriet har 2013-15 kørt en kampagne Danmark Læser, med aktiviteter og eksperimenter i folkebiblioteksregi landet over, og Københavns Biblioteksvæsen (m.fl.) afvikler første uge i marts 2016 den årlige festival København læser. Disse to konkrete aktiviteter er kursets centrale felter, men der er andre bogdage og litteraturevents også. Disse skal dels overværes mest muligt ved at opsøge tingene hvor de foregår, dels overskues og bearbejdes teoretisk gennem begreber som: skønlitteratur, litteraturpolitik, kampagne, festival, litteraturformidling, oplevelse, performance, orality, læsefællesskaber etc. Kurset arbejder således med helt aktuel empiri med det formål at give et generelt blik på kultur- og litteraturformidling.

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
  • Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

Underviseroplæg, holddiskussioner, små ekskursioner, gruppearbejde, feltarbejde, obligatoriske mundtlige oplæg på holdet, afleverede skriftlige synopser. Det er en forudsætning at der under festivaler og arrangementsdage udvises stor aktivitet med feltarbejde etc., også weekend og aften. Kursets form forudsætter derfor engagement fra deltagerne.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 96
  • Eksamensforberedelse
  • 256,8
  • Holdundervisning
  • 58
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Den fri skriftlige hjemmeopgave udgøres af de portfoliobesvarelser, der er
udarbejdet i undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen
for hjemmeopgaven.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Bunden skriftlig hjemmeopgave. Der gives 5 dage til besvarelsen, August 2016