HBIB00132U Aa., Brugeradfærd og interaktive informationsrum
Aal., User Behaviour and Interactive information spaces
Informationsvidenskab og kulturformidling
Det overordnede mål med modulet Brugeradfærd og interaktive informationsrum er at analysere sammenhænge og interaktion mellem brugeres adfærd og informationsrum, der kan være af social, digital eller fysisk karakter. Modulet omfatter teoretiske og metodiske tilgange og problemstillinger, som giver indblik i forholdet mellem forskellige typer brugere og deres adfærdsmønstre i givne informationsrum. I modulet lægges der vægt på at diskutere implikationer af samspillet mellem brugeradfærd og informationsrum, herunder teoretiske og metodiske forudsætninger og konsekvenser i forhold til både forskning og praktisk anvendelse.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Områderne brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst.
- Metoder til undersøgelser af brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst
- Samspillet mellem brugeradfærd og design af informationsrum på et videnskabeligt grundlag.
Færdigheder i at
- Vurdere og perspektivere teorier om og metoder til analyser af brugeradfærd og forskellige typer informationsrum.
- Vurdere metoder til undersøgelser af brugeradfærd i givne informationsrum.
- Analysere og vurdere styrker og svagheder ved forskellige typer af informationsrum i forhold til brugeradfærd.
Kompetencer i at
- Planlægge og gennemføre analyser til afdækning af brugeradfærd.
- Designe og gennemføre analyser af forskellige typer informationsrum.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Redegøre for forskning inden for områderne brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst.
- Redegøre for metoder til undersøgelser af brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst.
- Forstå og reflektere over samspillet mellem brugeradfærd og design af informationsrum på et videnskabeligt grundlag.
- Vurdere og perspektivere teorier om og metoder til analyser af brugeradfærd og forskellige typer informationsrum
- Vurdere metoder til undersøgelser af brugeradfærd i givne informationsrum.
- Analysere og vurdere styrker og svagheder ved forskellige typer af informationsrum i forhold til brugeradfærd.
- Planlægge og gennemføre analyser til afdækning af brugeradfærd.
- Designe og gennemføre analyser af forskellige typer informationsrum.
Eksempler på literatur der tænkes anvendt på kurset:
- Belkin, N.J., Oddy, R. & Brooks, H. (1982). ASK for information retrieval: part I. Background and theory. Journal of Documentation, 38(2), 61-71.
- Borlund, P. (2009). User-centred Evaluation of Information Retrieval Systems. In: Goker, A. and Davies, J. (eds.). Information Retrieval: Searching in the 21st Century. London : John Wiley & Sons, Ldt., 21-37, 274.
- Case, D.O. (2012). Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior (3. udg.). Bingley, UK: Emerald.
- Herring, S.C. (2010). Web content analysis: Expanding the paradigm. In J. Hunsiger, L. Klastrup & M. Allen (eds.), International handbook of Internet research (pp. 233-249). Dordrecht: Springer.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 108
- Eksamensforberedelse
- 116,8
- Holdundervisning
- 49
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPrøven har form af to til tre mindre skriftlige opgaver, der afleveres og bedømmes undervejs. Baseret på karaktererne for hver delopgave gives en vægtet afsluttende karakter
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
Bunden skriftlig 5-dages hjemmeopgave, februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00132U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 40 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Bo Gerner Nielsen (17-64713069677470677430706b676e756770426a776f306d7730666d)