HBIB00121U Kbh., Mediekultur
Cph., Media Culture
Informationsvidenskab og kulturformidling
Modulet Mediekulturs formål er gennem et nutidigt og et historisk perspektiv at indkredse forholdet mellem vidensmedier og kultur, og hvad der karakteriserer en mediekultur. I modulet ser vi på mediekulturens historiske vilkår (teknologiske, økonomiske, sociale, politiske, kulturelle), dens skiftende udtryk og fremtrædelser og herigennem hvordan kultur skaber medier, og medier skaber kultur. Modulet beskæftiger sig således med produktion og organisation, distribution og formidling af information, viden og kultur via medier såvel som med håndtering, modtagelse og vurdering i forskellige sammenhænge (faglige, underholdende etc.) og blandt forskellige brugergrupper.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Relevante problematikker i forbindelse med samfundets og kulturens produktion og organisation af medier i historisk og nutidig belysning.
- Forskellige teoretiske og metodiske indfaldsvinkler på forholdet mellem viden, medier og kultur.
Færdigheder i at
- Analysere og begrunde forskellige vidensmediers betydning for formidling af viden og kultur.
- Diskutere og vurdere forskellige brugergruppers anvendelse af vidensmedier, f.eks. børns og voksnes.
Kompetencer i at
- Anvende relevante teorier og metoder til analyse af mediekulturers vilkår og rammer i givne kontekster.
- Anvende teorier om vidensmedier og kultur i planlægningen af formidling til udvalgte brugergrupper.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Analysere og redegøre for relevante problematikker i forbindelse med samfundets og kulturens produktion og organisation af medier i historisk og nutidig belysning.
- Forklare og analysere forskellige teoretiske og metodiske indfaldsvinkler på forholdet mellem viden, medier og kultur.
- Analysere og begrunde forskellige vidensmediers betydning for formidling af viden og kultur.
- Diskutere og vurdere forskellige brugergruppers anvendelse af vidensmedier, f.eks. børns og voksnes.
- Anvende relevante teorier og metoder til analyse af mediekulturers vilkår og rammer i givne kontekster
- Anvende teorier om vidensmedier og kultur i planlægningen af formidling til udvalgte brugergrupper.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Hjarvard, S. (2008): En verden af medier. Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg, Samfundslitteratur.
- Boyd, D. (2011): Social Network Sites as Networked Publics, i: Papacharissi (ed.): A networked self. Identity, communication, and culture on social network sites. Routledge, s. 39-58.
- Meyrowitz, J. (1985). No Sense of Place: The impact of electronic Media on Social Behavior. Oxford University Press. Heri kap. 2 & 3
- Nichols, B. (2001): Introduction to Documentacy, Indiana University Press, heri kapitel 6, s. 99 -139.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Eksamensforberedelse
- 223,8
- Holdundervisning
- 49
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 med opsyn.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00121U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i København
- Kursuskapacitet
- 100 deltagere fordelt på 3 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Nanna Kann-Rasmussen (3-716e75436b7870316e7831676e)
- Gitte Balling (13-6a6c7777683165646f6f6c716a436b7870316e7831676e)