HBIB0009KU Aal., Projektarbejde B: Interaktionsdesign

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Project B: Interaction Design

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Det overordnede mål med temakurset Interaktionsdesign er at introducere grundlæggende teorier om og traditioner for interaktionsdesign. Temakurset vil derfor tage afsæt i at give

  • viden om teoretiske tilgange til interaktionsdesign og Human-Computer Interaction (HCI)
  • teoretisk forståelse for anvendelsen af brugercentreret tilgang til interaktionsdesign
  • viden om brugergrænsefladedesign, herunder grafisk og visuelt designforståelse
  • viden om nødvendigheden af usability engineering og evaluering
  • færdigheder i at anvende konkrete metodiske tilgange, i forhold til design og evaluering af informationssystemer med udgangspunkt i usability-evaluering, brugerinddragelse og ekspertevaluering

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.

 

Faglige mål:

 

Eksaminanden kan

  • Redegøre for og diskutere anvendte teorier og metoder.
  • Redegøre for videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Hornbæk, K. & Frøkjær, E. (2008). A Study of the Evaluator Effect in Usability Testing. Human-Computer Interaction, 23(3), s. 251 — 277.
  • Johnson, J. (2014). Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules. (2nd ed.). Amsterdam: Morgan Kaufmann.
  • Lazar, J., Feng, J.H. & Hochheiser, H. (2010). Research Methods in Human-Computer Interaction. Hoboken: John Wiley. 426 sider.
  • Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J. (2011). Interaction design : beyond human-computer interaction (3. ed.). Chichester : John Wiley. xv, 585 sider.
Holdundervisning, gruppearbejde, vejledning, feedback, oplæg, forelæsninger
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 359,7
  • Holdundervisning
  • 68
  • I alt
  • 547,7
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2016