HBIB0009JU Aal., Projektarbejde B: Identitetsdannelse, brugersegmenter og formidlingsformer
Aal. Project B: Identity formation, user caracteristics and cultural propagation
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kurset vil overordnet beskæftige sig med forholdet mellem brugergrupper og formidlingsformer. Der tages udgangspunkt i sociologiske og kulturteoretiske pointeringer af en generel selv – orientering i forbindelse med identitetsdannelsen i vores samtid og som formidlingsmæssigt kommer til udtryk i at brugeren og brugerens kulturelle (for)brug er kommet i focus. Kurset vil lægge op til, at projektarbejdet kan tage flere former:
- et projektarbejde med udgangspunkt i at identificere og karakterisere selvvalgte brugergruppers sociale og kulturelle vilkår og muligheder, deres kulturelle forbrugsmønstre samt den studerendes diskussioner af formidlingsmæssige problemstillinger knyttet hertil.
- et projektarbejde der tager udgangspunkt i at identificere og karakterisere selvvalgte specifikke formidlingsformer og teknologier med henblik på at undersøge og diskutere betydninger heraf for specifikke bruger kategoriers identitetsdannelse - sociale mediers betydning for identitetsdannelsen som et eksempel.
Projektarbejdet kan baseres på egne empiriske undersøgelser eller allerede eksisterende undersøgelser, men kan også baseres på rene teoretiske studier.
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre for og diskutere anvendte teorier og metoder.
- Redegøre for videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Brinkmann, S. (2008). Identitet. Udfordringer i forbrugersamfundet. Århus: Klim.
- Bonnén, K., Hird, S. og Kirsten Poulsen (2009). Livsstilsanalyse og trendspotting - mønstre i kaos eller kaos i mønsteret. Århus: Academica.
- Rosa, H. (2013). Social accelleration. A new theory of modernity. New York: Columbia University Press.
- Jørgensen, C., R. (2008). Identitet. Psykologiske og kulturanalytiske perspektiver. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 359,7
- Holdundervisning
- 68
- I alt
- 547,7
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøvePrøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0009JU
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jens Kristian Dahlgaard Gudiksen (8-6c7a696e70786a73456d7a723366667a336970)