HBIB0009FU Kbh. Projektarbejde B: Kulturformidling - inden og uden for murene

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Project B: Cultural communication - Inside and outside the cultural institutions

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Valgfaget arbejder videre med den kulturformidling, der er blevet introduceret på modulet Kommunikation og formidling. Kurset indledes med en almen introduktion til den kulturpolitiske virkelighed, som kulturformidlingen udspiller sig i. Derudover behandles den stigende brug af kulturfestivaller og kulturformidling i byrummet. Eksempelvis støtter Københavns Kommune en bred vifte af forskellige kulturfestivaller. Teknologien har forbedret mulighederne for at formidle ude i byen, samtidig med at der tales om både pop-up biblioteker og pop-up museer. Der er med andre ord tale om, at flere og flere kulturelle aktiviter rykker udenfor kulturinstitutionernes fire vægge. Herefter deles de studerende op i to klynger, hvor den ene klynge arbejder med kulturformidling i institutionelt regi, mens den anden klynge arbejder med festivaller og lignende kulturelle aktiviteter, der ikke har rod i kulturinstitutionerne.

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre for og diskutere anvendte teorier og metoder.
  • Redegøre for videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Himmelstrup, K. (2013) Kulturformidling: Grundbog i Kulturens former og institutioner.  Hans Reitzels Forlag.
  • Marling; Gitte, Hans Kiib og Ole Jensen (2009): Experience city DK. Aalbrog Universitetsforlag.
  • Richard, Greg and Robert Palmer (2010): Eventful Cities – Cultural management and urban revitalization. Oxford: Elsevier.
  • Järvinen, M. & Mik-Meyer, N. (red.) (2005) Kvalitativ metode i et interaktionistisk perspektiv. København: Hans Reitzels forlag. 
Holdundervisning, forelæsninger, ekskursioner, gruppearbejde, klyngevejledning og individuel vejledning.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 359,7
  • Holdundervisning
  • 68
  • I alt
  • 547,7
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2016