HBIB00081U Kbb., Digitale videnssystemer

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Digital Systems of Knowledge

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset består af tre dele vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri. I vidensorganisation gennemgås de grundlæggende begreber, teorier og metoder, og hvordan  disse har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskaben. I informations søgning (IR) gennemgås hvordan indeksering, informationsalgoritmer, og evaluering biddrager til  informations søgningen generelt. I bibliometri gennemgås historien og teorien og de basale principper bag citations analyse, citations mapping og ”metric” reportering.   

 

 

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • De grundlæggende begreber, teorier og metoder indenfor emnerne vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri.
  • Hvordan grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Færdigheder i at

  • Anvende centrale metoder indenfor vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri i analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Analysere teoretiske og praktiske problemstillinger indenfor biblioteks- og informationsvidenskab samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.

 

Kompetencer i at

  • Identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der kan undersøges af de på modulet introducerede teorier og metoder.
  • Selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering i forhold til analyser og udvikling af digitale videnssystemer.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Redegøre for de grundlæggende begreber, teorier og metoder indenfor emnerne vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri.
  • Forstå og reflektere over, hvordan grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Anvende centrale metoder indenfor vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri i analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Analysere teoretiske og praktiske problemstillinger indenfor biblioteks- og informationsvidenskab samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
  • Identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der kan undersøges af de på modulet introducerede teorier og metoder.
  • Selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering i forhold til analyser og udvikling af digitale videnssystemer.

 

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Bawden, David; Robinson, Lyn (2012). Introduction to Information Science. London: Facet Publishing.
  • Hedden, Heather (2010.) The Accidental Taxonomist. Information Today Inc., Medford.  
  • Manning, C.D. Raghavan, P., & Schütze (2008). Introduction to Information Retrieval. Cambridge University Press.
  • Moed, H. (2005). Citation Analysis in Research Evaluation. Springer.

 

Holdundervisning, gruppearbejde, mindre øvelser, forelæsninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 44
  • Forberedelse
  • 175,8
  • Holdundervisning
  • 54
  • I alt
  • 273,8
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk eller Engelsk
Omfang: Maks. 11 normalsider + 4 normalsider pr. studerende udover én
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2016