HBIB00072U Aal., Bibliotek og samfund
Aal., Library and Society
Informationsvidenskab og kulturformidling
Modulet Bibliotek og samfund fokuserer på bibliotekernes aktuelle rolle i samfundet. Det vil sige, at vi, med udgangspunkt i bibliotekets historiske vilkår og de seneste årtiers samfundsmæssige forandringer, skal arbejde med, hvilke udfordringer bibliotekerne i dag står overfor i forhold til at udvikle og styrke deres samfundsmæssige betydning og legitimitet. Konkret fokuserer kurset f.eks. på, hvordan bibliotekerne kan navigere i forhold til aktuelle politiske udmeldinger. Ligeledes på hvordan bibliotekerne kan arbejde aktivt med mange former for lærings- og inspirationsaktiviteter, og på hvordan bibliotekerne på nye institutionelle vilkår skal skabe muligheder for oplevelse og læring.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.
Færdigheder i at
- Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes
- aktuelle situation.
- Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
- Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.
Kompetencer i at
- Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling.
- Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Redegøre for biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.
- Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes aktuelle situation.
- Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
- Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.
- Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling
- Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- At forståbiblioteket: en introduktion til teoretiske perspektiver: en introduktion til teoretiske perspektiver (2008).Jack Andersen, Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen (red.). Kbh. Danmarks Biblioteksforening.
- Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi (2006).Trine Schreiber og Hans Elbeshausen (red.). Kbh. Samfundslitteratur.
- Biblioteket i byens rum (2013) . Tidskrift for Informationsvidenskab og kulturformidling nr. 1. 2. årg. Kbh.: IVA
- Qvortrup, L(2004): Det lærende samfund: hyperkompleksitet og viden . Kbh. Gyldendal
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 72
- Forberedelse
- 147,5
- Holdundervisning
- 54,3
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- PortfolioDen fri skriftlige hjemmeopgave udgøres af de portfolioibesvarelser, der er udarbejdet i undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen for hjemmeopgaven.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
5 dages bunden hjemmeopgave. Februar 2016.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00072U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i Aalborg
- Kursuskapacitet
- 50 deltagere fordelt på 2 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jan Kristen Graulund (3-6f6c77456d7a7233707a336970)
- Henrik Jochumsen (3-6d6f74456d7a7233707a336970)