HBIB00072U Aal., Bibliotek og samfund

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Library and Society

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Modulet Bibliotek og samfund fokuserer på bibliotekernes aktuelle rolle i samfundet. Det vil sige, at vi, med udgangspunkt i bibliotekets historiske vilkår og de seneste årtiers samfundsmæssige forandringer, skal arbejde med, hvilke udfordringer bibliotekerne i dag står overfor i forhold til at udvikle og styrke deres samfundsmæssige betydning og legitimitet. Konkret fokuserer kurset f.eks. på, hvordan bibliotekerne kan navigere i forhold til aktuelle politiske udmeldinger. Ligeledes på hvordan bibliotekerne kan arbejde aktivt med mange former for lærings- og inspirationsaktiviteter, og på hvordan bibliotekerne på nye institutionelle vilkår skal skabe muligheder for oplevelse og læring.

Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes
  • aktuelle situation.
  • Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
  • Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.

 

Kompetencer i at

  • Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling.
  • Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Redegøre for biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.
  • Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes aktuelle situation.
  • Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
  • Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.
  • Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling
  • Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset: 

  • At forståbiblioteket: en introduktion til teoretiske perspektiver: en      introduktion til teoretiske perspektiver (2008).Jack Andersen, Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen (red.).  Kbh. Danmarks Biblioteksforening.
  • Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi (2006).Trine Schreiber og Hans Elbeshausen (red.). Kbh. Samfundslitteratur.
  • Biblioteket i byens rum (2013) . Tidskrift for Informationsvidenskab og kulturformidling nr. 1. 2. årg. Kbh.: IVA
  • Qvortrup, L(2004): Det lærende samfund: hyperkompleksitet og viden . Kbh.  Gyldendal
Forelæsninger, holdundervisning, workshops, fremlæggelsesseminarer af portfolioprojekter, klyngevejledning af portfolioemnegrupper, individuel portfolioopgavevejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 72
  • Forberedelse
  • 147,5
  • Holdundervisning
  • 54,3
  • I alt
  • 273,8
Point
10 ECTS
Prøveform
Portfolio
Den fri skriftlige hjemmeopgave udgøres af de portfolioibesvarelser, der er udarbejdet i undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen for hjemmeopgaven.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

5 dages bunden hjemmeopgave. Februar 2016.