HBIB00071U Kbh., Bibliotek og samfund

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Library and Society

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Modulet Bibliotek og samfund fokuserer på bibliotekernes aktuelle rolle i samfundet. Det vil sige, at vi, med udgangspunkt i bibliotekets historiske vilkår og de seneste årtiers samfundsmæssige forandringer, skal arbejde med, hvilke udfordringer bibliotekerne i dag står overfor i forhold til at udvikle og styrke deres samfundsmæssige betydning og legitimitet. Konkret fokuserer kurset f.eks. på, hvordan bibliotekerne kan navigere i forhold til aktuelle politiske udmeldinger. Ligeledes på hvordan bibliotekerne kan arbejde aktivt med mange former for lærings- og inspirationsaktiviteter, og på hvordan bibliotekerne på nye institutionelle vilkår skal skabe muligheder for oplevelse og læring.

Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes
  • aktuelle situation.
  • Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
  • Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.

 

Kompetencer i at

  • Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling.
  • Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Redegøre for biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.
  • Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes aktuelle situation.
  • Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
  • Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.
  • Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling
  • Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset: 

  • Dahlkild, N. (2011) Biblioteket i tid og rum. København: Danmarks Biblioteksforening
  • Dyrbye, M. et al (2005) Det stærke folkebibliotek. København: Danmarks Biblioteksforening
  • Hvenegaard Rasmussen, C., Jochumsen, H. & Skot-Hansen, D. (2011). Biblioteket i byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. København: Danmarks Biblioteksforening og Det Informationsvidenskabelige Akademi
  • Black, A. (2013) : Buildings of Hope: The Design of Public Library Buildings in the UK in the 1960s, with a Case Study of the Scandinavian-Inspired Holborn Central Library. I: Good Book. Good Library. Good Reading. Studies in the History of the Book, Libraries and Reading from the Network HIBOLIRE and Its Friends. Ausra Navickiene, Ilkka Mäkinen, Magnus Torstensson, Martin Dyrbye, Tiiu Reimo (eds.). Tampere: Tampere. s. 229-262
Holdundervisning, ekskursioner, forelæsninger, fremlæggelser, feltarbejde, feedback og vejledning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 72
  • Forberedelse
  • 147,5
  • Holdundervisning
  • 54,3
  • I alt
  • 273,8
Point
10 ECTS
Prøveform
Portfolio
Den fri skriftlige hjemmeopgave udgøres af de portfolioibesvarelser, der er udarbejdet i undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen for hjemmeopgaven.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

5 dages bunden hjemmeopgave. Februar 2016.