HBIB00052U Aal., Kommunikation og formidling
Aal., Communication and Mediation
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kurset Kommunikation og formidling tager udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteorier. Et centralt punkt for kurset er mødet og dialogen mellem bruger og formidler. Mødet og dialogen der finder sted i såvel fysiske som virtuelle rum, har informations- og kulturformidling i fokus. Formålet med kurset er at analysere formidlingsformernes kompleksitet og forskelligartethed og belyse formidlingens betydningsdannelse, interaktionsprocesser og meningsforhandlinger med udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteoretiske forståelser.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- De for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier
- Centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.
Færdigheder i at
- Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis.
- Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.
Kompetencer i at
- Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
- Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Beskrive de for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier.
- Analysere og reflektere over centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.
- Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis
- Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.
- Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
- Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Just, S. N. & Burø, T. (2010). Kultur- og kommunikationsteori. En introduktion.Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
- Metze, E. & Nystrup, J. (2004). Samtaletræning - håndbog i præcis kommunikation. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
- Dysthe, O. (red.)(2003). Dialog, samspil og læring. Aarhus: Klim.
- Turkle, S. (2011). Alone together. Why we expect more from
technology and less from each other. New York: Basic Books.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Forberedelse
- 211,8
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveForberedelse 1 dag
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00052U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i Aalborg
- Kursuskapacitet
- 50 deltagere fordelt på 2 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jens Kristian Dahlgaard Gudiksen (8-6f7d6c71737b6d7648707d753669697d366c73)