HBIB00052U Aal., Kommunikation og formidling

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Communication and Mediation

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset Kommunikation og formidling tager udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteorier. Et centralt punkt for kurset er mødet og dialogen mellem bruger og formidler. Mødet og dialogen der finder sted i såvel fysiske som virtuelle rum, har informations- og kulturformidling i fokus. Formålet med kurset er at analysere formidlingsformernes kompleksitet og forskelligartethed og belyse formidlingens betydningsdannelse, interaktionsprocesser og meningsforhandlinger med udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteoretiske forståelser.

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • De for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier
  • Centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.

 

Færdigheder i at

  • Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis.
  • Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.

 

Kompetencer i at

  • Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
  • Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Beskrive de for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier.
  • Analysere og reflektere over centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.
  • Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis
  • Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.
  • Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
  • Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Just, S. N. & Burø, T. (2010). Kultur- og kommunikationsteori. En introduktion.Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
  • Metze, E. & Nystrup, J. (2004). Samtaletræning - håndbog i præcis kommunikation. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
  • Dysthe, O. (red.)(2003). Dialog, samspil og læring. Aarhus: Klim.
  • Turkle, S. (2011). Alone together. Why we expect more from technology and less from each other. New York: Basic Books.
     

 

Holdundervisning og forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 8
  • Forberedelse
  • 211,8
  • Holdundervisning
  • 54
  • I alt
  • 273,8
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Forberedelse 1 dag
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016