HBIB00051U Kbh., Kommunikation og formidling

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Communication and Mediation

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Modulet Kommunikation og formidling tager udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteorier. Et centralt punkt er mødet og dialogen mellem bruger og formidler. Mødet og dialogen, der finder sted i både fysiske og virtuelle rum, har informations- og kulturformidling i fokus. Formålet med kurset er at analysere formidlingsformernes kompleksitet og forskelligartethed og belyse formidlingens betydningsdannelse, interaktionsprocesser og meningsforhandlinger med udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteoretiske forståelser.

Modulet vil beskæftige sig med aktuelle formidlingspraksisser med henblik på at belyse strukturer og organiseringsmåder, der muliggør og betinger interaktionen mellem bruger og formidler.

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • De for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier
  • Centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.

 

Færdigheder i at

  • Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis.
  • Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.

 

Kompetencer i at

  • Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
  • Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Beskrive de for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier.
  • Analysere og reflektere over centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.
  • Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis
  • Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.
  • Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
  • Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Jantzen, C. m.fl. (2011). Oplevelsesdesign. Samfundslitteratur.
  • Just, S.N. & Burø, T. (2010). Kultur- og kommunikationsteori. En introduktion. Hans Reitzels Forlag.
  • Klastrup, L. (2011). Offentlighed for en dag? Facebook-grupper og de nye "massebrugere". Journalistica, nr.1, s.17-49.
  • Simon, N. (2010). The participatory museum. Museum 2.0. (http:/​/​www.participatorymuseum.org/​read)
     

 

Holdundervisning, forelæsninger, gruppearbejde, oplæg og ekskursioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 8
  • Forberedelse
  • 211,8
  • Holdundervisning
  • 54
  • I alt
  • 273,8
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Forberedelse 1 dag
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016