HBIB00051U Kbh., Kommunikation og formidling
Cph., Communication and Mediation
Informationsvidenskab og kulturformidling
Modulet Kommunikation og formidling tager udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteorier. Et centralt punkt er mødet og dialogen mellem bruger og formidler. Mødet og dialogen, der finder sted i både fysiske og virtuelle rum, har informations- og kulturformidling i fokus. Formålet med kurset er at analysere formidlingsformernes kompleksitet og forskelligartethed og belyse formidlingens betydningsdannelse, interaktionsprocesser og meningsforhandlinger med udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteoretiske forståelser.
Modulet vil beskæftige sig med aktuelle formidlingspraksisser med henblik på at belyse strukturer og organiseringsmåder, der muliggør og betinger interaktionen mellem bruger og formidler.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- De for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier
- Centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.
Færdigheder i at
- Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis.
- Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.
Kompetencer i at
- Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
- Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Beskrive de for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier.
- Analysere og reflektere over centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler.
- Diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis
- Observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder.
- Vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger.
- Udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Jantzen, C. m.fl. (2011). Oplevelsesdesign. Samfundslitteratur.
- Just, S.N. & Burø, T. (2010). Kultur- og kommunikationsteori. En introduktion. Hans Reitzels Forlag.
- Klastrup, L. (2011). Offentlighed for en dag? Facebook-grupper og de nye "massebrugere". Journalistica, nr.1, s.17-49.
- Simon, N. (2010). The participatory museum. Museum
2.0.
(http://www.participatorymuseum.org/read)
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Forberedelse
- 211,8
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveForberedelse 1 dag
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00051U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i København
- Kursuskapacitet
- 160 deltagere fordelt på 4 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Casper Hvenegaard Rasmussen (21-6c37717f6e776e706a6a7b6d7b6a7c767e7c7c6e7749717e7637747e376d74)
- Trine Louise Schreiber (15-77756c71683176666b75686c656875436b7870316e7831676e)
- Hans Elbeshausen (3-4b484f436b7870316e7831676e)