CSU2016121 Strategisk Kommunikation på tværs af medier

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Strategic Communication across media

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Nye medier og nye medieteknologier giver kommunikatører helt nye udfordringer med at skulle kommunikere strategisk. Som brugere anvender vi i stigende grad flere medier i samspil med hinanden og er i stigende grad interesseret i kommunikation, der henvender sig direkte til os brugere samt mulighed for at bidrage selv. En effektiv strategisk kommunikation kræver derfor et indgående kendskab til de forskellige medier og deres samspil.

Dette kursus vil give en afgørende forståelse for, hvilke medier man skal vælge at bruge hhv. undlade at bruge, når man tilrettelægger konkret kommunikation. Dette kræver tilsvarende kendskab til mediebrug og brugernes ændrede roller i kommunikationen.

Dit udbytte
På kurset får du:

  • Metoder og redskaber for analyse og produktion af strategisk kommunikation på tværs af medier, platforme og kontekster.
  • Teoretiske rammer og case studier, der giver indsigt i og demonstrerer samspil mellem ’traditionelle’ medier (massemedier, broadcast medier etc.) og ’nye’ medier (fx sociale medier) og disses indflydelse på produktions- og brugspraksisser.
  • Kritiske perspektiver på begrebet ’bruger’ i forhold til begreber som deltagelse, samarbejde og co-creation. 

Kursusindhold
Kurset trækker bl.a. på dugfriske resultater fra det store forskningsprojekt Meaning Across Media – crossmedia communication and co-creation, der har udført omfattende forskning i mediernes udvikling og i anvendelse af medier, hvor der dels er blevet udviklet teori, dels analyseret en omfattende mængde ny empiri om konkret mediebrug og medieproduktion. På kurset omsættes resultaterne til anvendelsesorienterede begreber, teorier, metoder og konkrete arbejdsredskaber, som sætter deltagerne i stand til at tænke og handle innovativt i forhold til tilrettelæggelse af strategisk kommunikation på tværs af medier. 

Kurset består af faglige oplæg fra forskere, oplæg fra kommunikatører, der arbejder med strategisk tværmedial kommunikation i praksis samt workshops, hvor deltagerne bl.a. kan arbejde med egne cases. Deltagerne tilbydes således at bidrage med aktuelle og relevante cases.

Deltagere
Kurset er rettet mod alle, der arbejder med strategiske kommunikation internt eller eksternt i virksomheder, organisationer, offentlige institutioner og som ønsker viden om og færdigheder i hvordan kommunikation bedst tilrettelægges i dagens mediesamfund og hvordan medierne (gamle som nye) anvendes i effektivt samspil med hinanden.

Deltagerne skal som minimum have en bacheloruddannelse eller tilsvarende, samt erfaring i at arbejde med kommunikation og medier. 

Datoer
5 dage, 15. – 19. august 2016, kl. 9:00 – 16:30 på Københavns Universitet, Frederiksberg Campus.

Kursusleder
Kjetil Sandvik, lektor og leder af forskningsprojektet Meaning Across Media og masteruddannelsen i Cross Media Communication, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet

Øvrige undervisere
Klaus Bruhn Jensen, professor, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet
Stine Lomborg, lektor, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet
Mette Mortensen, lektor, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet
Søren Nøhr, Strateg og kreativ chef, Bedre Tanker ApS og Nohr Ink
Kristine Virén, formidlingschef, Bolius
Stine Schougaard, social media manager, DR P4
Jacob Ørmen, ekstern lektor, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet

Pris
19.000 kr. ekskl. moms. Prisen omfatter al undervisning, kursusmateriale samt fuld forplejning under kurset.

Målbeskrivelser

Se "Dit udbytte"

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Ingen
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Ingen