CSU2016115 Troværdig Meningsdannelse - retorisk kompetenceløft for kommunikatører

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Opinion Making and Reliability

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Ledere og offentlige talspersoner stilles oftere over for krav om at skulle begrunde og retfærdiggøre deres handlen og besvare kritiske spørgsmål og modargumenter. At gøre det troværdigt er en svær disciplin. Nogle vælger den strategi at snakke udenom, gentage nogle indlærte, smarte nøglesætningerog – især i det politiske liv – at prøve at nedgøre modparten. Det er et dårligt forbillede, der gør meningsdannelsen utroværdig eller meningsløs.

Det er muligt at kommunikere og være meningsdanner på en måde, der både er effektiv og troværdig. På kurset arbejder vi med, hvordan du kan kommunikere mere troværdigt ved at være redelig og oprigtig og ved at inddrage både argumenter og modargumenter. Kurset bygger på det klassiske retoriske begrebsapparat såvel som på ny retorisk forskning i offentlig debat. Det træner ledere, talspersoner og deres rådgivere i at arbejde konkret med troværdig meningsdannelse.

Dit udbytte
Christian Kock fortæller om kurset

  • Praktisk kompetence i analyse og produktion af dine egne budskaber, der overbeviser og skaber holdbar troværdighed. Praktisk kompetence i at give andre konstruktiv tilbagemelding på deres arbejde – mens det bliver til, sådan at de kan nå at få gavn af det.
  • Forskningsbaseret indsigt i, hvad der skaber troværdighed og overbevisende argumentation.
  • Forskningsbaseret indsigt i ”bias” og irrationalitet i meningsdannelse og holdningspåvirkning, samt modtræk herimod, bl.a. ”nudging”.
  • Forståelse af udfordringer i troværdig og utroværdig debatpraksis, intern ledelseskommunikation, kommunikation på online-medier, herunder sociale medier, samt adfærdspåvirkning i kampagner o.l.
  • Mulighed for at arbejde med en medbragt, selvvalgt case, hvor du selv er nøglefigur (forfatter eller medvirkende).

Kursusindhold
På kurset arbejder vi på to niveauer:

Et analytisk niveau: Hvad er god kommunikation og debat med demokratisk kvalitet? Hvad er mekanismerne bag den fremherskende kommunikations- og debatkultur. Hvad kunne være anderledes? Kurset bygger især på undervisernes egen empiriske forskning og deres analyser af konkret debat og kommunikation i dagens Danmark.

Et produktivt niveau: Vi tager udgangspunkt i deltagernes egne medbragte cases og introducerer konkrete formidlingsredskaber, der kan skabe holdbar troværdighed - baseret på argumenter, respekt for modparter og ærlige svar på andres argumenter.

Dette gælder, uanset om vi har at gøre med ekstern eller intern kommunikation, og uanset om du selv skal kommunikere eller hjælpe andre med at gøre det. Alle cases vil blive gennemgået og diskuteret i masterclasses med feedback og konstruktive ændringsforslag. At deltagerne selv medbringer en case, er ikke et krav, men vil give større udbytte. De medbragte cases kan med fordel være aktuelle og bestå af konkret materiale, eventuelt under udarbejdelse.

Deltagere
Du har ansvaret for at kommunikere på vegne af en organisation, en virksomhed eller et parti, fx som leder eller talsperson; eller du hjælper andre med at gøre det, fx som kommunikationsrådgiver, -konsulent eller taleskriver; eller du fungerer som kritisk mellemled, når andre kommunikerer offentligt, fx som redaktør eller journalist.

Datoer
5 dage, 22. – 26. august 2016, kl. 9:00 – 16:30 på Københavns Universitet, Frederiksberg Campus.

Kursusledere
Christian Kock, professor, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet
Kristine Marie Berg, adjunkt, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet

Andre undervisere
Per Michael Jespersen, cand.scient.pol., opinionsredaktør, Politiken
Mette Bengtsson, ph.d, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet
Rasmus Rønlev, ph.d., Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet

Pris
19.000 kr. ekskl. moms. Prisen inkluderer undervisning, kursusmateriale og forplejning under kurset.

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur