AØKK08083U Øvelse: Velfærdsstatens udfordringer

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Seminar: Welfare state challenges

Uddannelse

Kandidat i Økonomi
(Øvelsen er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut)

Kursusindhold

Formålet med øvelsen er at studere aspekter af velfærdsstaten. Økonomiske studier af effekterne af det samlede velfærdssystem findes bl.a. for den danske velfærdsstats vedkommende i Velfærdskommissionens omfattende analyser og forslag til reformer af velfærdsstaten. Sociologiske studier af forståelsen af velfærdsstatens opbygning og forskellige typer af velfærdsstatsmodeller giver et indblik i hvordan forskellige velfærdsmodeller er opstået, deres effekt og betydning for forskellige befolkningsgrupper og de udfordringer som de forskellige velfærdsmodeller står overfor.

Målbeskrivelser

Emner indenfor øvelsens område kan være

  • Velfærdsstatens udvikling fra beskyttelse mod fattigdom til sikring af middelklassen
  • Den nationalstatsbaserede velfærdsstat i en globaliseret verden
  • Velfærdsstatens serviceydelser (sundhed, uddannelse, børnepasning, ældrepleje) 
  • Velfærdsstatens finansiering – skattefinansiering eller brugerbetaling eller en kombination
  • Velfærdsstatens organisering – offentligt udbud eller privatisering
  • Desuden kan man indenfor disse og andre emner beskæftige sig med tværgående temaer som fx
  • Udviklingen i de europæiske velfærdsmodeller
  • EU – en trussel mod velfærdsstaten?
  • Velfærdsstaten og befolkningens aldring

 

Det vil også være relevant at se på udviklingen i enkelte dele af velfærdsstaten som fx

  • Det danske alderspensionssystem – fra folkepension til alle til arbejdsmarkedspension for de udvalgte
  • Det danske sundhedssystem – udviklingen i de offentlige sundhedsydelser og privatiseringen af sundhedsvæsnet

En introduktion til en række af de problemstillinger, som man kan beskæftige sig med i forbindelse med øvelsen findes

  • Jørgen Henrik Petersen og Klaus Petersen: 13 udfordringer til den danske velfærdsstat, Syddansk Universitetsforlag (2004)
  • Niels Ploug ’s ’Fremtidens velfærdsstat’
  • En introduktion på engelsk til en større række temaer indenfor problemfeltet findes i Gösta Esping-Andersen (ed): Why we need a new welfare state, Oxford University Press, 2002.
  • En introducerende gennemgang af velfærdsstatens økonomi findes i Nicholas Barr: The Economics of the Welfare State, 5ed, Oxford University Press, 2012.
  • Velfærdskommissionens rapporter, arbejdspapirer mv. findes på Finansministeriets hjemmeside: http:/​/​www.fm.dk/​Publikationer/​Velfaerdskommissionen/​2008/​Rapporter%20fra%20Velfaerdskommissionen.aspx?mode=full
Deltagelse i øvelsen kræver en grundlæggende teoretisk og empirisk viden om forhold, der har betydning for udviklingen af den danske velfærdsmodel. Den kan være generel viden om udviklingen af den danske velfærdsmodel eller elementer i velfærdsmodellen i de sidste 10-20 år, det kan være viden om betydningen af indretningen af arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet for velfærdsmodellen og det kan være teoretisk viden om forhold, kræfter og samspil i samfundet, der påvirker udviklingen af velfærdsmodellen og den danske velfærdsmodels udfordringer i en globaliseret verden.
Øvelsens temaer introduceres ved nogle få timer i begyndelsen af semesteret. Derefter holdes en kort ’skrive- og vejledningspause’, hvorefter øvelsesoplæg fremlægges, kommenteres og diskuteres ved timer/seminarer i løbet af semesteret. Som deltager skal man dels udarbejde sit eget øvelsesoplæg, man skal grundigt fremlægge og kommentere en medstuderendes oplæg samt deltage aktivt i diskussionen af alle øvelsesoplæg.

Der afsættes stort set hver onsdag kl 15-17 i gennem semesteret til øvelsen. Underviseren informere via Absalon hvilken dato opstartsmødet afholdes.

Mere information om seminarer kan ses på
https:/​/​intranet.ku.dk/​polit_ka/​uddannelsens_forloeb/​oevelser/​Sider/​default.aspx
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,3
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • I alt
  • 206,3
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, xx min med opsyn.
Aflevering af skriftlig paper og mundtlig præsentation af ca XX minutter ..
Krav til indstilling til eksamen

Deltagelse i øvelsens møder og at opgaven er afleveret til deadline.
 

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
op til 20% stikprøve censur på den skriftlige opgave
Eksamensperiode

Underviseren informere om datoer for aflevering af seminar papr mm..

Reeksamen

samme som ordinære.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.