AØKB08003U Samfundsbeskrivelse A
Descriptive Economics A
Obligatorisk på Bacheloruddannelsen i økonomi
Forelæsningerne og holdundervisningen dækker følgende emner:
- Danmarks Statistiks statistikbank (www.statistikbanken.dk).
- Regnearksprogrammet Excel, herunder gennemgang af standardberegninger, vækstbidragsberegninger, ændringsberegninger, indeksberegninger, glidende gennemsnitsberegninger, vendepunktsberegninger, kvotientberegninger, realberegninger, produktivitetsberegninger, elasticitetsberegninger samt udarbejde forskellige figurer f.eks. Lorenz-kurve, box-plot, lagkagediagrammer, søjlediagrammer, kurvediagrammer mm. Derudover sæsonkorrektionsberegninger og almindelige histogrammer.
- Fertilitetsbegreberne, familiebegreberne og dødelighedsbegreberne samt befolkningsudviklingen historisk og fremskrivningsmæssigt, herunder hvordan fremskrivninger foretages og antagelsernes påvirkning af fremskrivningerne.
- Forklaringer på udviklingen i udvalgte demografiske nøgletal.
- Nationalregnskabets formål, afgrænsning, prisbegreber, indkomstbegreber, produktivitetsbegreber, beskæftigelsesbegreber, forsyningsbalancen og den funktionelle indkomstfordeling, herunder fordelt på erhvervsgrupper samt forklare identiteterne: opsparing = disponibel BNI forbrug, fordringserhvervelsen, netto = opsparing – investeringer samt sammenhængen mellem udviklingen i fordringserhvervelsen, netto og udviklingen i kapitalbalancen.
- Relevante nøgletal fra nationalregnskabets hovedkonti, institutionelle sektorer, finansielle konti og input-output tabeller.
- Forklaringer på udviklingen i forsyningsbalancens komponenter, nettofordringserhvervelsen og opsparing.
- Inflationsbegrebet, prisfastsættelse, prisdannelse, prisindeks f.eks. forbrugerprisindeks, nettoprisindeks , producentprisindeks for varer og importprisindeks for varer samt for indkomstbegreber.
- Forklaringer på udviklingen i udvalgte prisindeks og kunne aflæse en Lorenz-kurve.
- Forskellen mellem den liberale, den konservative og den socialdemokratiske velfærdsmodel.
- Målsætningen med det europæiske samarbejde med vægt på de økonomiske og monetære dele samt hvad der gør EU unik i internationalt samarbejde.
- Opbygningen af samarbejdet og formålet for de vigtigste europæiske institutioner, EU- budgettets væsentligste poster samt formålet med den økonomiske monetære union, herunder den europæiske centralbank.
- Forklaringer på udviklingen i udvalgte EU-landes gæld og statsobligationsrenter og udviklingen i de væsentligste poster på budgettet.
- Redskaber til udarbejdelse af en rapport om for et vilkårligt samfundsrelevant område, hvor den studerende selv har fundet relevante statistisk data, foretaget en bearbejdning og fremstilling af data til nye statistikker, præsenteret og beskrevet indholdet i statistikkerne samt forklaringer til årsagen til den beskrevne udvikling i et klart og forståeligt sprog med en passende opstilling af tabeller og figurer.
Der er tale om et indledende kursus i samfundsbeskrivelse med
særlig fokus på, at de studerende tilegner sig evnen til at finde
relevante statistiske rådata eller statistik for et vilkårligt
samfundsrelevant område, bearbejde og fremstille data til nye
statistikker, præsentere og beskrive indholdet i statistikkerne
samt forklare årsagerne til den beskrevne udvikling med
udgangspunkt i den samfundsbeskrivende metode. Kurset er af
praktisk betydning for såvel studerende som uddannede økonomer,
hvad enten de kommer til at arbejde i den private sektor eller i
den offentlige sektor.
For at opnå topkarakter i Samfundsbeskrivelse A, skal de studerende
kunne vise, at de evner nedenstående:
- Den studerende skal kunne bruge Danmarks Statistiks statistikbank (www.statistikbanken.dk).
- Den studerende skal kunne anvende regnearksprogrammet Excel i opgaveløsningen, herunder foretage standardberegninger, vækstbidragsberegninger, ændringsberegninger, indeksberegninger, glidende gennemsnitsberegninger, vendepunktsberegninger, kvotientberegninger, realberegninger, produktivitetsberegninger, elasticitetsberegninger samt udarbejde forskellige figurer f.eks. Lorenz-kurve, box-plot, lagkagediagrammer, søjlediagrammer, kurvediagrammer mm. Den studerende skal derudover have kendskab til sæsonkorrektionsberegninger og almindelige histogrammer.
- Den studerende skal kunne redegøre for fertilitetsbegreberne og for befolkningsudviklingen historisk og fremskrivningsmæssigt, herunder hvordan fremskrivninger foretages og antagelsernes påvirkning af fremskrivningerne. Den studerende skal også have kendskab til familiebegreberne og dødelighedsbegreberne
- Den studerende skal kunne forklare udviklingen i udvalgte demografiske nøgletal.
- Den studerende skal kunne redegøre for nationalregnskabets formål, afgrænsning, prisbegreber, indkomstbegreber, produktivitetsbegreber, beskæftigelsesbegreber, forsyningsbalancen og den funktionelle indkomstfordeling, herunder fordelt på erhvervsgrupper samt forklare identiteterne: opsparing = disponibel BNI forbrug, fordringserhvervelsen, netto = opsparing – investeringer samt forklare sammenhængen mellem udviklingen i fordringserhvervelsen, netto og udviklingen i kapitalbalancen.
- Den studerende skal have kundskab om samt kunne finde relevante nøgletal fra nationalregnskabets hovedkonti, institutionelle sektorer, finansielle konti og input-output tabeller.
- Den studerende skal kunne forklare udviklingen i forsyningsbalancens komponenter, nettofordringserhvervelsen og opsparing.
- Den studerende skal kunne redegøre for inflationsbegrebet, prisfastsættelse, prisdannelse, prisindeks f.eks. forbrugerprisindeks, nettoprisindeks , producentprisindeks for varer og importprisindeks for varer samt for indkomstbegreber.
- Den studerende skal kunne forklare udviklingen i udvalgte prisindeks og kunne aflæse en Lorenz-kurve.
- Den studerende skal have kendskab til målsætningen med det europæiske samarbejde med vægt på de økonomiske og monetære dele, den europæiske unions historie og hvad der gør EU unik i internationalt samarbejde.
- Den studerende skal kunne redegøre for de vigtigste europæiske institutioners formål, beskrive budgettets væsentligste poster samt redegøre for formålet og opbygningen af den økonomiske monetære union, herunder den europæiske centralbank.
- Den studerende skal kunne forklare udviklingen i udvalgte EU-landes gæld og statsobligationsrenter, udviklingen i de væsentligste poster på budgettet,
- Den studerende skal kunne udarbejde en rapport om for et vilkårligt samfundsrelevant område, hvor den studerende selv har fundet relevante statistisk data, foretaget en bearbejdning og fremstilling af data til nye statistikker samt præsenteret og beskrevet indholdet i statistikkerne i et klart og forståeligt sprog med en passende opstilling af tabeller og figurer.
Pensum (rettet 13. aug 2015)
- Statistisk Tiårsoversigt 2015, den fysiske udgave (Den elektroniske udgave må ikke benyttes til eksamenen)
- Hjarn Zernichow Borberg: EU - Et overblik, 2.udgave 2015. Kapitel 1-13
- Danmarks Statistik, Indkomster 2011. Kapitel 1, 2, 7 og 8 (Gratis pdf.fil kan downloades fra dst.dk)
- Danmarks Nationalbank, Kvartalsoversigt, 3. kvartal 2013, Del 1, kapitel om Prisdannelsen i Danmark. (Gratis pdf.fil kan downloades fra nationalbanken.dk)
- Mikael Trier og Per Ulstrup Johansen: Praktisk Statistisk metode for økonomer, 3. udgave, 2010.
- Mikael Trier og Per Ulstrup Johansen Danmarks Økonomi siden 1980, 13. udgave, 2015.
- P.C. Mathiesen Befolkning og Samfund, 10. udgave 2012.
I 8 gange 2 timer af forelæsningerne afholdes der særlige forelæsninger i fremstilling, bearbejdelse og anvendelse af data (også kaldet metodemodulet). Udgangspunktet er statistikbanker, primært statistikbanken.dk, fremstillede datasæt samt beregninger og fremstilling af figurer i Excel-regneark.
I den første uge af semesteret afholdes 2 ekstra forelæsninger med introduktion til anvendelse af IT i faget:
- Første forelæsning: Introduktion til Danmarks Statistikbank. Introduktion til Excel, herunder tabeller, figurer og vækstberegninger. Opgaveløsning. Medbring bærbar PC.
- Anden forelæsning: Introduktion til Word, herunder kobling mellem Word og Excel. Videre om Excel, herunder tabeller, figurer og vækstberegninger. Opgaveløsning. Medbring bærbar PC.
Holdundervisningen vil dels specifikt fokusere på at understøtte såvel de almindelige forelæsninger som de særlige forelæsninger i datamodulet, dels inddrage de samme problemstillinger i forhold til den øvrige del af pensum og endelig selvstændigt gennemgå særlige dele af pensum.
Tid og sted:
Tid og sted for forelæsninger og holdundervisning kan ses ved at trykke på et af linkene til holdene under "Se skema". Forelæsningens tider vises under hvert link (15E står for Efterår 2015, 16F står for Forår 2016)
Holdundervisningen starter i 2. uge af semesteret.
Bemærk venligst:
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er tilmeldt.
- At hold kan ændre dag og tid op til studiestart uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil det blive meldt ud samt vil kunne ses i det personlige skema.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 6
- Forberedelse
- 169
- Forelæsninger
- 44
- Øvelseshold
- 56
- I alt
- 275
for indskrevne studerende. Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på bachelorsiderne for undervisning på KUnet.
For enkelfagsstuderende kan tilmelding ske via siderne Åbent Universitet og Merit.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 6 timer med opsyn.Skriftlig eksamen af 6 timers varighed.
- Krav til indstilling til eksamen
4 af 5 hjemmeopgaver/lynprøver skal godkendes før at man kan blive indstillet til eksamen.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Forelæseren oplyser om hvilke hjælpemidler er tilladt til eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
20% ekstern censur
- Eksamensperiode
Efterår 2015: Den skriftlige eksamen foregår lørdag d 9. januar 2016 på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/
Forår 2016: Den skriftlige eksamen foregår Lørdag d 25. juni 2016 på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/
Tidspunktet for eksamen bliver oplyst primo/midt april i Selvbetjeningen på KUnet.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, re-eksamen mm på bachelorsiderne for eksamen på KUnet.
- Reeksamen
Efterår 2015: Samme som den ordinære eksamen.
Forår 2016: Den skriftlige re-eksamen foregår 12. august 2016 på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/
Tidspunktet for eksamen bliver oplyst midt juli i Selvbetjeningen på KUnet.
Ved få tilmeldte kan eksamen ændres til en mundtlig eksamination inklusiv ændring af datoen, hvilket vil blive oplyst af Eksamenskontoret.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKB08003U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
Efterårssemesteret er uge 36-5 med
-undervisn. 36-50
-uksamensperiode 51-4
-reeks.periode 5-9
Forårssemesteret er uge 6-35 med
-undervisn. 6-21
-eksamensperiode 21-26
-reeks.periode 31-36 - Skemagruppe
- -
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
320 kr. pr. ECTS
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Hjarn von Zernichow Borberg (13-74766d7e7a3a6e7b7e6e717e734c716f7b7a3a77813a7077)
- Kasper Lindgaard (16-7a70827f74813d7b787d7376707081734f74727e7d3d7a843d737a)
Undervisere
Efterår 2015:
Hold 1: Per Ulstrup Johansen
Hold 2: Søren Jakobsen
Hold 3: Anne Hoby
Hold 4: Grith Maaløe
Hold 5: Robert Wederkinck
Hold 6: Andreas Brenneche
Hold 7: Kamilla Heurlén
Hold 8: Emil Chrisander
Hold 9: Florian Langbehn
Hold 10: Timmi Graversen
Forår 2016:
Hold 1: Emil Chrisander
Hold 2: Gustav Juhler Kjær
Hold 3: Kamilla Heurlén