AØKA08219U Offentlig Forvaltning og Politik (Tidligere Forvaltningslære)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Public Administration and Politics

Uddannelse

Valgfag på Bacheloruddannelsen i økonomi
Valgfag på Kandidatuddannelsen i økonomi

Kursusindhold

Formålet med faget er at give de studerende en grundig viden om, hvorledes den danske offentlige forvaltning er bygget op (struktur/ organisation), og hvorledes den arbejder (funktion). En gennemgående interesse knytter sig til samspil og sammenhænge mellem politik og forvaltning. Faget har grænseflader til en række andre faggrupper som bl.a. politologi, jura, organisationsteori, økonomi, sociologi, historie. Principielt fokuserer forvaltningslære på den faktiske adfærd og de faktiske funktioner i politisk-administrative systemer - snarere end på de formelle og normative strukturer.

Sigtet med faget er først og fremmest at give empirisk/ praktisk kundskab om offentlig forvaltning, men samtidig at give et kendskab til selve faget forvaltningslæres udvikling som videnskabelig disciplin og som redskab bag udvikling af forvaltningspolitik. I lyset af den tiltagende integration mellem national og international politik vil der også blive inddraget komparative forvaltningsaspekter, herunder relationer til EU og EU-forvaltning.
En gennemgående interesse knytter sig til samspil og sammenhænge mellem politik og forvaltning. I det lys gennemgås hovedtræk af forvaltningslærens udvikling; politisk-administrative beslutningsprocesser; rationalitet og effektivitet; magt og styring; arbejdsdeling og koordination; skiftende paradigmer, teoretisk som praktisk (systemteori, public choice, institutionalisme etc.).

Den centrale statsforvaltning fokuseres: De politiske relationer mellem de øverste statsorganer, den offentlige forvaltnings organisatoriske struktur, dekoncentration - decentralisering, styringsmidler, planlægning, bevillings- og budgetsystem, offentlig virksomhedsdrift; kontrollen med den offentlige forvaltning, den administrative beslutningsproces, informations- og kommunikationssystemer; det administrative personale; forvaltningskultur; forholdet mellem embedsmænd og politikere. - Tilsvarende behandles den regionale og kommunale forvaltnings særlige træk og funktionsformer, herunder kommunalreformer samt grænseflader og nye udviklingstendenser i forholdet mellem politikere, embedsmænd og borgerne.

Målbeskrivelser

Kravene til en toppræstation er, at den studerende - efter at have fulgt undervisningsaktiviteterne - er i stand til selvstændigt og uden væsentlige fejl eller mangler:

  • At beskrive empirisk den danske offentlige forvaltnings grundlæggende strukturer og funktionsformer, herunder forvaltningens placering og rolle i det danske politiske system
  • At redegøre for væsentlige tyngdepunkter i dansk forvaltningsudvikling, f.eks. de principper, der driver udviklingen i det danske kommunale system; principper for centralforvaltningens udvikling, principper for mål- og rammestyring, borger-/​brugerinddragelse i forvaltning etc.
  • At beskrive samspillet mellem dansk forvaltning og international forvaltning qua EU
  • At beskrive hovedtrækkene i forvaltningslærens udvikling som videnskabelig disciplin/fagområde, herunder de væsentligste grænseflader til andre samfundsvidenskabelige retninger/faggrupper
  • At redegøre for de centrale elementer i de væsentligste teorier (?skoler?) indenfor forvaltningslærens fagområde, herunder politisk-administrative beslutningsprocesser; rationalitet og effektivitet; magt og styring; arbejdsdeling og koordination; skiftende forvaltningsparadigmer (f.x. new public management), teoretisk såvel som praktisk -systemteori, magtteori, public choice, ny-institutionalisme, diskurs- og netværksteori
  • At analysere forskellige typer af administrative/​forvaltningspolitiske problemstillinger i lyset af én eller flere af de gennemgåede teorier/skoler (eksempelvis principielle problemer omtalt i pressen, eller spørgsmål svarende til givne eksamensopgaver)
  • At skitsere tilrettelæggelsen af en tematisk undersøgelse/analyse af et forvaltningsmæssigt spørgsmål gennem opstilling af problemformulering, udkast til hypotese(r), formulering af arbejdsspørgsmål og valg af metodik - svarende til forberedelse af en selvvalgt semesteropgave og/eller et speciale.
  • At beherske evnen til klar og tydelig sproglig formulering og formidling af ovenstående faglige emner, herunder beherske og formidle fagterminologi/-begreber på måder som fremmer intersubjektiv forståelse og erkendelse (kumulativ vidensdeling).

Pensum:

(Der foreligger en materialesamling, som dog ikke omfatter de første 4 titler)

  • J. Grønnegård Christensen, Peter Munk Christiansen og Marius Ibsen, Politik og Forvaltning, Hans Reitzels Forlag 2011, pp. 11 - 158, 183 - 263
  • Offentlig forvaltning i et politologisk perspektiv, Redigeret af Jens Blom- Hansen, Peter Munk Christiansen, Thomas Pallesen og Søren Serritzlew, H. Reitzels Forlag 2014, pp. 11 – 415
  • Peter Bogason, Forvaltning og Stat, Hans Reitzels F. 2013, pp. 9-86, 115–198
  • Peter Munk Christiansen (Red.), Budgetlægning og offentlige udgifter, Academica, 2009, pp. 37 – 56 og 79 – 173
  • Søren Winter og Vibeke Lehmann Nielsen, Implementering af politik, Academica, 2010, kap 3: pp 41 – 72
  • Adam Wolf, Tendenser og temaer i forvaltningspolitikken, pp. 11-21, i Carsten Greve (red.) Offentlig ledelse og styring i bevægelse, Jurist-og Økonomforbundets Forlag, 2001
  • Eva Sørensen, Roller der rykker, Politikere mellem hierarki og netværk, DJØF-forlag 2003, kap. 2 Netværksstyring, pp 11-23
  • Eva Sørensen, Politikerne og netværksdemokratiet, fra suveræn politiker til meta-guvernør, DJØF-Forlag, Kbh. 2002, pp. 51-62
  • Jakob Torfing, Det stille sporskifte i Velfærdsstaten, (Magtudredningen) Århus Universitetsforlag 2004, pp. 45-49
  • Magt og demokrati i Danmark, Hovedresultater fra magtudredningen, Lise Togeby m.fl., Århus Universitetsforlag 2003, pp. 13-16
  • Søren Christensen og Poul-Erik Daugaard Jensen, Kontrol i det stille- om magt og deltagelse. Samfundslitteratur, RUC, 2. udgave 2001, pp. 13 – 20
  • Niels Åkerstrøm Andersen, Selvskabt forvaltning, Forvaltningspolitikkens udvikling i Danmark 1900-1994. Nyt fra Samfundsvidenskaberne 1995, Frederiksberg 1995, kap. 3, pp. 41 – 78
  • Lennart Lundquist, Forvaltningen i det politiske system, Akademisk Forlag 1976. Kapitel 1: Forvaltningens plads i det politiske system, pp. 11 – 20
  • Søren Winther, "Udviklingen¬ i beslutningsprocesteori: En in¬troduktion" tidsskriftet Politica nr 4/1991, pp. 357-374
  • Marius Ibsen, Beslutningsprocesser i Forvaltningen, Danmarks Forvaltningshøjskole, København 1986/87, pp 1- 6 og 20 – 31
  • H.H.H. Østergaard, Status over et forsøg på effektivisering i den offentlige forvaltning, Nordisk Administrativt Tidsskrift (NAT), nr. 2/ 1983, pp. 128 – 141
  • Demokrati i Norden, kap 2, lokalt självstyre, pp. 27-59 samt pp. 72-74, Nordisk Ministerråd, København 2005
  • L. Lundquist, Etik och förvaltning, i Politik som organisa¬tion, Bo Rothstein (red.), Stockholm 1991, pp. 130 – 160
  • Carsten Greve, Reformanayse, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, Kbh. 2012, kap. 3, pp 35 - 48
Praktisk og/eller teoretisk kendskab til offentlig forvaltning vil være en fordel, men er som sådan ingen forudsætning. Forvaltningslære er en sammensat disciplin og fagområdet er både teoretisk og metodisk præget af forskellige retninger. Fraværet af videnskabelig konsensus kan først og fremmest betragtes som en dynamisk faktor. Lige som der almindeligvis undervises multi-disciplinært i faget herhjemme, bygger undervisningen i forvaltningslæren her på en række forskellige metoder eller aspekter hentet fra andre videnskabelige discipliner: organisationsteori, virksomhedsledelse, systemteori, økonomisk adfærdsteori, ny-institutionalisme, magt- og diskursteori, netværksteori m.v.
3 timers forelæsninger pr. uge i 14 uger.

Forelæsninger. Dialog om det faglige stof under hele semesterforløbet, herunder deltageroplæg samt inddragelse af tidligere eksamensopgaver m.v.

Tid og sted:
Tid og sted for forelæsninger og holdundervisning kan ses ved at trykke på et af linkene til holdene under "Se skema". Forelæsningens tider vises under hvert link (15E står for Efterår 2015, 16F står for Forår 2016)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku1516/​dk/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (og vent for svar)
-Vælg: “2200-F16;Offentlig Forvaltning og Politik”
-Vælg “Forår/Spring – Weeks 4-29”
-Tryk: “Se skema”
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 161
  • Forelæsninger
  • 42
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
3 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
20 % ekstern censur
Eksamensperiode

Den skriftlige eksamen foregår d. 20. juni 2016 på Peter Bangsvej 36, 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/

Tidspunktet for eksamen bliver oplyst primo/midt april i Selvbetjeningen på KUnet.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, re-eksamen mm på  kandidatsiderne for eksamen på KUnet og bachelorsiderne for eksamen på  KUnet.

 

Reeksamen

Den skriftlige re-eksamen foregår d. 19. august 2016 på Peter Bangsvej 36, 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/

Tidspunktet for eksamen bliver oplyst midt-juli/primo august i Selvbetjeningen på KUnet.

Ved få tilmeldte kan eksamen ændres til en mundtlig eksamination inklusiv ændring af datoen, hvilket vil blive oplyst af Eksamenskontoret.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.