AØKA08104U Anvendte generelle ligevægtsmodeller 12½ECTS

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Computable General Equilibrium 12½ ECTS

Uddannelse

Valgfag på Bacheloruddannelsen i økonomi.

Valgfag på Kandidatuddannelsen i økonomi. (Anbefalet)

 

Kursusindhold

Anvendte generelle ligevægtsmodeller er et af de konkrete redskaber som økonomer har i deres værktøjskasse.

Populært udtrykt omtales AGL-modeller som "teori med tal på", idet modeltypen omsætter nogle af de teoretiske modeller fra bl.a. moderne makroøkonomisk teori til praktisk anvendelige computermodeller med rigtige data fra virkelighedens økonomier. Modeltypen anvendes til at vurdere makroøkonomiske og velfærdsmæssige konsekvenser af reformer af bl.a. finans-, arbejdsmarkeds-, handels-, miljø- og skattepolitik. De spiller således en fremtrædende rolle i analyser af de udfordringer, som Danmark og andre lande står over for i de kommende årtier.

Fagets ene formål er at give en oversigt over anvendelser af AGL-modeller til sådanne analyser. Fagets andet formål er af praktisk karakter, idet de studerende sættes i stand til selv at konstruere mindre generelle ligevægtsmodeller med anvendelse af GAMS-software. Endvidere gennemføres mindre AGL-analyser på egen hånd.

Til denne version af faget er der tilknyttet en overbygningsopgave på 5 ECTS hvorved man kan opnå 12½ ECTS.

Målbeskrivelser

Målet for undervisningen i faget Anvendte Generelle Ligevægtsmodeller er, at den studerende kan

  • forklare indholdet af de vigtige begreber i faget, eksempelvis generel ligevægt, kalibrering, følsomhedsanalyser, Armington-tilgang og finanspolitisk holdbarhed 
  • sammenfatte de vigtige elementer i fremgangsmåden, når man opbygger en AGL-model
  • kritisk vurdere de centrale forudsætninger i typiske AGL-modeller
  • forklare opbygningen af de AGL-modeller der berøres i pensum, deres resultater, hovedårsagerne til disse og konkrete eksempler på modellernes anvendelse i policy-sammenhæng 
  • redegøre for og sammenligne styrker og svagheder ved de forskellige modeller og modeltyper, der berøres i pensum 
  • ræsonnere, hvordan den generelle ligevægt medfører afledte virkninger af udefrakommende stød i makroøkonomiske modeller, så direkte effekter af stødet ét eller få steder i modellen får konsekvenser generelt i økonomien, fx på faktor- og varepriser, investerings- og arbejdsudbudsadfærd, finansielle markeder, opsparing, forsyningsbalance og feedback-effekter fra udland og den offentlige sektor selvstændigt programmere en enkel AGL-model i programmeringssproget GAMS og redegøre for modellens resultater 

For at opnå den højeste karakter i faget, skal den studerende udmærke sig indenfor alle punkterne.

Pensum

- Andersen, M. & P. Schou (2006): DREAM Documentation 2006. Kapitlet Overview. 30 sider.

 

- Devarajan, S. & S. Robinson (2005): The Influence of Computable General Equilibrium Models on Policy. Kapitel 15 i Kehoe, Srinivasan & Whalley (eds.): Frontiers in Applied General Equilibrium Modeling, Cambridge University Press. (27 sider).

 

- Nordhaus, W. (2008): A Question of Balance. Weighing the Options on Global Warming Policies. Chapters I-III. Yale University Press.

 

- Petersen, T.W. (1998): "Introduktion til CGE-modeller". Economic Modelling Working Paper Series 1998:3. Danmarks Statistik. (34 sider). www.dreammodel.dk.

 

- Schou, P. (2009): Forskellige funktionelle former til anvendelse i AGL-modeller. Undervisningsnote (15 s.).

 

- Schou, P. (2009): Ramsey-modellen i AGL-faget. Undervisningsnote (10 s.).

 

- Shoven, J. B. & J. Whalley (1992): ”Applying General Equilibrium”, kapitel 4, 5 og 9. Siderne: 71-131, 230-255 (kursorisk). (81 sider, heraf 25 kursorisk).

 

- Sørensen, P. B. (2001): Tax Coordination in the European Union: What are the Issues? Swedish Economic Policy Review 8, p. 143-95 (52 sider).

 

- Sørensen, P. B. (2001): OECDTAX – A Model of Tax Policy in the OECD Economy. Technical Working Paper, Economic Policy Research Unit, University of Copenhagen. http:/​/​www.econ.ku.dk/​pbs (52 sider).


- De Økonomiske Råd (2010): ”Langsigtet finanspolitisk holdbarhed”. Kapitel III i De Økonomiske Råd: Dansk Økonomi, forår 2010. www.dors.dk (90 sider).


 

Bestået mikro- og makroøkonomi svarende til 2. år på BA og minimum sideløbende med Micro III (Micro C) og Macro III (Macro C). Endvidere er det en fordel at have lyst til at arbejde med programmering, som er en væsentlig del af kurset. Det skal påregnes at fagets udviklingsopgave er ret tidskrævende.
Lektionsplan:
2 timers forelæsning og 3 timers holdundervisning pr. uge i 14 uger.

Holdundervisningens formål er at træne de studerende i anvendelse af modellerne i praksis. Øvelserne sigter mod at sætte de studerende i stand til selv at udarbejde et GAMS-program - samt sætte sig ind i et allerede eksisterende program. I forelæsningerne gennemgås AGL-modellernes principielle opbygning. Heri indgår: Diskussion af forskellige modeltyper, f.eks. statiske over for dynamiske modeller. Opbygning af en model, valg af specifikke funktionsformer og disses betydning for empiriske egenskaber. Forskellige former for kalibrering (dvs. måder til at få modellen til at repræsentere data fra en virkelig økonomi). Herudover gennemgås opbygningen af nogle eksisterende AGL-modeller som anvendes til at belyse virkninger af finanspolitik, skattepolitik og miljøpolitik.

Tid og sted:
Tid og sted for undervisningen kan ses ved at trykke på semesterets link under "Se skema". 15E står for Efterår 2015.

Indskrevne studerende kan finde mere information om skema mm på
https:/​/​intranet.ku.dk/​polit_ka/​undervisning/​Sider/​default.aspx
Kurset udbydes med forskellige ECTS værdier:
- 7,5 ECTS med en mundtlig eksamen (kurset AØKA08051U - Anvendte generelle ligevægtsmodeller 7½ ECTS, denne kursusbeskrivelse)
- 12,5 ECTS med en mundtlig eksamen og en overbygningsopgave (kurset AØKA08104U - Anvendte generelle ligevægtsmodeller 12½ECTS, se dennes kursusbeskrivelse)

Ved tilmelding til ét af fagets ECTS-værdier er der samtidigt tilmelding til eksamensformen. Der kan efter tilmeldingsperioden er slut ikke vælges om, hvorved kan ikke som tidligere i løbet af kurset kan vælge om man ønsker at lave en overbygningsopgave eller ej.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,3
  • Forberedelse
  • 135,7
  • Forelæsninger
  • 28
  • Øvelseshold
  • 42
  • I alt
  • 206,0
Point
12,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20 minutter med opsyn.
En skriftlig opgave (overbygningsopgave), der afleveres i henhold til aftale med underviseren.
En mundtlig eksamen uden forberedelse, hvor eksamen vil tage udgangspunkt i overbygningsopgaven samt inddragelse af andre dele af pensum.
Krav til indstilling til eksamen

Tre obligatoriske opgaver skal løses tilfredsstillende og inden for de angivne tidsfrister.

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Til den skriftlige opgave er alle hjælpemidler tilladt.

Til den mundtlige eksamination er visse hjælpemidler tilladt. Underviser informere herom.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
100% ekstern censur
Eksamensperiode

15. december 2015 til 29. january 2016

Dato for mundtlige eksamen vil blive aftalt senere.

Optagne studerende kan finde mere information om eksamen på  https//intranet.ku.dk/polit_ka/eksamen/sider/default.aspx

Reeksamen

Samme som den ordinære eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.