ASOK15419U Hipsteren - nye tendenser i populærkulturen: Et kursus i undervisningsbaseret forskning - AFLYST

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

The Hipster - Current Tendencies in Popular Culture: A Course in Popular Teaching Based Research - CANCELLED

Uddannelse

KA Teori og Tema (2015 studieordningen)
Fagpakke (2015 studieordningen): Kultur, livsstil og hverdagsliv
KA Temafag (2005 studieordningen)

Specialiseringslinje: Kultursociologi

Kursusindhold

Hipsterfiguren har gennem længere tid stået i centrum for mediers og lægfolks forsøg på at forstå den unge populærkulturelle 'avantgarde', der for tiden indtager bestemte vestlige byrum.

Det populære portræt af hipsterfiguren spænder fra det mildt ironiske til det stærkt kritiske. Når det står slemmest til beskyldes hipsteren for at 'gentrificere' traditionelle arbejderklassebydele; for ikke at leve op til traditionelle 'sub- eller modkulturelle' 'dyder' (og for blot at udgøre en gruppe modepåvirkede og priviligerede unge fra den hvide middelklasse); for at betjene sig af ironi i uhørt grad og for at mangle politisk angagement osv.

Men er denne populære fordømmelse overhovedet fair? De populære portrætter af hipsterfiguren synes ofte styret af fordomme og typificeringer. Faktum er, at vi ved meget lidt om hvorvidt og i hvilken grad hipsterkulturen overhovedet modsvarer den kritik, der rettes mod den. På trods af den stærke udenomsakademiske interesse har sociologer og ungdomsforskere langt hen ad vejen ignoreret hipsterfænomenet. Der mangler simplethen undersøgelser heraf, både empiriske og mere teoretiske. Det er dette vakum, dette kursus vil forsøge at udfylde. DE STUDERENDE VIL SAMMEN MED UNDERVISEREN UDFORSKE HISPTERKULTUREN SOM KONKRET POPULÆRKULTURELT FÆNOMEN.

De studerende og underviseren vil i fællesskab beslutte hvilke temaer/facetter af fænomenet man vil fokusere på - følgende forskningsledende tematikker er blot vejledene:

1) begrebslige-historiske tematikker (hipsterbegrebets historie);

2) konkrete aspekter (ironi i hipsterkulturen; tatoveringer, de 'autentiske' materialer, stil);

3) mere teoretisk orienterede problemstillinger (forkæligheden for den 'nylige fortid', brugen af fælles 'emblemer', gør-det-selv kultur, nye autenticitetsforståelser, afklaring af hvorvidt hispterkultur kan forstås efter traditionelle subkulturelle skemaer osv.);

4) kvantitative afklaringer af baggrundsvariable og sociale kategorier bag hipsterkulturen, falcificering/verificring af gentrificeringskritikken, undersøgelse af 'generationskløftens' mulige forsvinden.

Der vil blive undervist i:
1) subkultur- og postsubkulturteori
2) populære og litterære tekster om hipsterfænomenet (både historiske og nutidige tekster)
3) den akademiske forskningslitteratur
4) teoretiske tekster om ironi- og autenticitetsbegrebet
5) nyere litteratur om 'retrokultur' og om tidens populærkulturelle tendenser.

Derefter vil de studerende arbejde videre (sammen med underviseren) med selvvalgte problemstillinger på baggrund af eget pensum.

Målbeskrivelser

1) Kurset giver den studerende erfaring med forskellige sider af akademisk forskningsmæssig praksis; litteratursøgning, reviewvirksomhed, fremlæggelse af egen forskning og forskningsbaseret formidlingsarbejde og skrivepraksis.

2) Kurset vil give den studerende solidt indblik i afgørende tendenser i den nutidige populærkultur. Den studerende vil lære at reflektere populærkulturelle, træk, fænomener og tendenser i en større samfundsmæssig kontekst; han eller hun vil lære at arbejde selvstændigt (om end på gruppebasis og i stadig kontakt med undervisen) både metodisk og teoretisk med et bestemt sociologisk fænomen.

Den studerende vil blive bedømt på
1) den erhvervede insigt i det undersøgte aspekt ved hispterkulturen og i nutidens populærkultur mere generelt
2) evnen til sociologisk at teoretisere og kontekstualisere det selvudførte empiriske og teoretiske arbejde
3) evnen til skriftligt at formidle de opnåede forskningsresultater i overensstemmelse med normal videnskabelig formidlingspraksis.

KA2005 (10 ECTS) ca. 800 sider, KA2015 (7 ECTS) ca. 700 sider. Da den studerende selv vil skulle finde (en del af sin) litteratur må man antage en ret stor læsebyrde undervejs (man skal læse en tekst for at finde ud af at man ikke kan bruge den). Derfor en ret stor pensumredaktion.

Ca 1/3 af pensum vil være fælles og udvalgt at underviseren (se pkt. 10). Den sidste 2/3 af pensum vil grupperne selv skulle finde; den kan bestå af, eksempelvis, avisartikler, blogindlæg, forskningsartikler og -litteratur og metodiske tekster omhandlende det valgte studieobjekt eller adgangsskabende eller bagrundsskabende i forhold til at forstå det.

Interesse for kulturelle og subkulturelle fænomener.
Bemærk: Også studerende der ønsker at arbejde kvantitativt med træk ved hipsterkulturen er velkommne! Metodiske kompetencer vil dog ikke blive bedømt selvstændigt.
De studerende vil arbejde i tæt kontakt med både medstuderende og underviseren igennem semesteret i forsøget på at udforske et selvvalgt aspekt ved hipsterkulturen. De studerende vil på gruppebasis forberede en tekst af kapitellængdestørrelse møntet på senere udgivelse i en antologi om fænomenet. Underviseren vil selv bidrage til denne antologi, som han også vil redigere.

Den studerende skal være indstillet på at arbejdsbelastningen vil være ligeligt fordelt over semesteret, og at kurset allerede fra starten inkluderer såvel egen empiriindsamling som egen littratursøgning og intenst arbejde med egne tekster. Den studerende skal være indstillet på at deltage aktivt i fælles seminarer, på at modtage kritik og på at opponere konstruktivt og kreativt på andres arbejde. Den studerende skal i øvrigt være opmærksom på at fremmødekravet vil variere i løbet af semesteret.
Den studerende skal endvidere være opmærksom på kursets eksperimentrende karakter. Et stærkt enggement, en vis risikovillighed og en evne til improvisation i uforudsete situationer vil være påkrævet. Kurset vil indeholde både traditionelle forelæsninger, fælles "konferencer", hvor de studerende vil fremlægge deres forskning, gruppearbejde, og detaljeret feedback alene med underviseren i relation til det i gruppen producerede skriftlige arbejde.
Dette kursus har adgangsbegrænsninger. Kurset vil som udgangspunkt ikke blive udbudt igen. Du kan således ikke planlægge efter, at det udbydes i senere semestre, end hvad der fremgår af denne kursusbeskrivelse.

ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 147
Projektarbejde: 75
Eksamensforberedelse: 25
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 19
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 57
  • Undervisningsforberedelse
  • 102
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe. Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet samlet ved kursets afslutning. Se detaljer for prøveform i studieordningen.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen