ASOK15412U Å - Udbydes IKKE Forår 2016 - (Forbrugerkultur)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Z - Is not offered Spring 2016 - (Consumer Culture)

Uddannelse

Kursustitel:
Forbrugerkultur/Consumer Culture

KA Temafag (KA 2005)

KA Teori og Tema (KA 2015)

Specialiseringslinje: Kultursociologi

KA Fagpakke: Kultur, livsstil og hverdagsliv (KA 2015)

Kursusindhold

Kurset giver en forståelse af hvad det betyder, at vi lever i en forbrugerkultur.

Den sociologiske interesse for forbrug er forholdsvis ny og er i løbet at få årtier gået fra kritik af forbrugersamfundet over en fokusering på forbrug som identitetsskabelse til en mangfoldighed af studier af alle mulige forbrugsfænomener - også de meget lidt iøjnefaldende som fx forbrug af vand. Forbrugerkultur handler således om såvel samfundets karakter af forbrugerkultur, om mangfoldigheden af forbrugerkulturelle fænomener, som om hvordan den enkelte forbrugers ageren kan forstås.

Kurset vil give et overblik over de teoretiske perspektiver på forbrug og vi vil studere de vigtigste teorier nærmere. Kurset lægger historiske, politiske og markedsmæssige vinkler på forbrug som en nødvendig baggrundsviden for studier af forbrugerkulturelle fænomener. Vi ville se nærmere på forskellige områder af forbrug - som mode, mad, kultur osv. - fordi det er ret forskellige socio-kulturelle logikker der gør sig gældende på de forskellige områder.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende kan identificere,  analysere og diskutere centrale problemstillinger i forbrugskulturelle problemer eller fænonmener - herunder i lyset af materiel kultur, markedet, historien, etik, køn og klasse. I analysen af sådanne problemstillinger skal den studerende kunne

  • forstå dem på baggrund af den forbrugskulturelle kontekst
  • bruge metodiske greb fra andre studier
  • anvende relevante teorier på kompetent vis.

Grundbog: Lury, C (2011) Consumer Culture. Polity. Desuden læser vi kapitler/artikler af Zygmunt Bauman,  Pierre Bourdieu, Mary Douglas, Bente Halkier, Daniel Miller, Elisabeth Shove, Barry Smart, Alan Warde samt nyere empiriske analyser af forbrugskulturelle fænomener.

Som 7,5 ects-kursus udgør pensum ca. 700 sider.

Som 10 ects-kursus udgør pensum ca. 800 sider.  

Holdundervisning, hvor underviseren giver en præsentation hver gang, og hvor de studerende forventes at bidrage aktivt til konversation om dagens tema. Konversationerne foregår pba. spørgsmål/​oplæg udarbejdet af 2-3 studerende. En undervisningsgang er et synopsis-seminar, hvor de studerende præsenterer og får feedback på deres eksamensemne.
VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 107
Øvelser: 11
Eksamensforberedelse: 60
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 150
Øvelser: 17
Eksamensforberedelse: 80
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 60
  • Forelæsninger
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 107
  • Øvelser
  • 11
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse