ASOK15408U Å - Udbydes IKKE Forår 2016 - (Kærlighedens Sociologi)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Z - Is not offered Spring 2016 - (Sociology of Love)

Uddannelse

Kursustitel:
Kærlighedens Sociologi/Sociology of Love

KA Temafag (KA 2005)

KA Teori og Tema (KA 2015)

Specialiseringslinje Kultursociologi (KA 2005)

KA Fagpakke: Kultur, livsstil og hverdagsliv (KA 2015)

Kursusindhold

Kærlighed har en arketypisk status i vores kultur, men hvad er kærlighed og hvordan kan vi forstå kærlighed som et sociologisk fænomen? Vi taler for eksempel om, at vi elsker vores partner, vores familie, vores børn, men er kærlighed det samme i alle disse forhold? Hvad er kærlighed i denne sammenhæng og hvad gør kærlighedsidealer ved disse relationer? Kærlighed har for eksempel ikke altid været udgangspunktet for ægteskabet. Elsker man sin venner? Og hvorfor taler vi om moderkærlighed, men elsker vores fædreland? Er kærlighed en individuel og præ-social emotion eller kan man faktisk ikke elske, hvis man aldrig har hørt om kærligheden? Hvad betyder det for vores analyser, hvis vi ser følelseskulturer som socialt konstituerede eller ligefrem betragter kærlighed som et politisk begreb.

Dette kursus anlægger et teoretisk blik på begrebet 'kærlighed' og giver en introduktion til, hvordan vi i sociologiske termer kan analysere og begrebsliggøre de følelser, udtryk, handlinger og strukturer, som kunne falde ind under betegnelsen kærlighed. Kurset anlægger et kritisk blik på kærlighedens 'væsen' og diskuterer, hvordan kærlighed virker i samfundet. Gennem en række nedslag i litteraturen, ser vi på, hvordan kærlighed er blevet konceptualiseret og studeret sociologisk. Vi forholder os i løbet af kurset både til kærlighed som en fænomenologisk oplevelse med stor betydning for det levede liv og til, hvordan kærlighed kan anskues som en diskursiv kraft på et samfundsmæssigt plan. Kursuslitteraturen introducerer en lang række kærlighedsbegreber samt sociologiske og filofiske analyser af, hvordan kærlighed har betydning for menneskelige relationer og praksis. Vi vil se på, hvordan kærlighed både begrebsliggøres og analyseres som emotion, affekt, diskurs og ideologi og vi diskuterer, hvordan disse forskellige tilgange får betydning for de analyser, der laves.

I løbet af kurset ser vi blandt andet på den sociale konstruktion af den romantiske kærlighed og læser forskellige tekster, der kobler dette til processer af fx modernisering, individualisering og kapitalisme. Vi læser for eksempel om hvordan nye kærlighedsidealer har forandret de intime relationer i det senmoderne samfund  (Beck & Beck-Gernsheim; Giddens); om hvordan den senmoderne romantik er tæt forbundet til udvikling af neoliberal kapitalisme, psykoterapi og feminisme (Eva Illouz) ; om hvordan kærlighed som passion kan ses som et funktionelt svar på industrialiseringen (Luhmann). Vi vil også se på, hvordan kærlighed er blevet tematiseret som en ideologi, der legitimerer kvinders underordning i samfundet (Anna Jónasdóttir) og hvorfor dette perspektiv kan være problematisk og gøre os blinde for at forstå de emotionelle og affektive aspekter af kærligheden. Vi vil videre se på, hvordan kærlighed også får betydning som et politisk begreb (Hardt & Negri) og som politisk mobiliserende affekt (Sara Ahmed;  Mons Bissenbakker Frederiksen og Lene Myon).

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er at give den studerende en introduktion til feltet 'love studies' og herigennem at gøre hen i stand til at reflektere kritisk over, hvad kærlighed er og hvordan begrebet (kan) forstås og bruges i sociologiske analyser.

Den studerende skal med udgangspunkt i den læste litteratur kunne:

  • demonstrere en nuanceret forståelse af kærlighed som teoretisk begreb
  • identificere og analysere teoretiske spændingsfelter eller sociale dynamikker, hvor kærlighedsbegrebet står central.
  • diskutere, hvordan bestemte kærlighedsbegreber er koblet til andre sociologiske termer som for eksempel individualisering, modernisering, kapitalisme og magt.
  • reflekterer over, hvordan den tillærte teori kan anvendes i empiriske studier af sociale sammenhænge på mikroniveau (nære relationer, personlige følelser,  i organisationer mv.)  og/eller makroniveau (diskursive forandringer, følelseskulturer, kulturelle fortællinger, sociale bevægelser mv.)

Den studerende forventes ikke at producere større mængder empiri.

Kompendium (800 s. ved 10 ECTS, 650 s. ved 7,5 ECTS)

Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger og diskussioner og gruppearbejde.
VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 55
Øvelser: 22
Eksamensforberedelse: 101
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 75
Øvelser: 22
Eksamensforberedelse: 150
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 101
  • Forelæsninger
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 55
  • Øvelser
  • 22
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe. Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet samlet ved kursets afslutning. Se detaljer for prøveform i studieordningen.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målebeskrivelse

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse