ASOK15204U Å - Udbydes IKKE Forår 2016 - (Fransk pragmatisk sociologi; Boltanski, Thévenot, Latour)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Z - Is not offered Spring 2016 - (French pragmatic sociology: Boltanski, Thévenot, Latour)

Uddannelse

Kursustitel:
Fransk pragmatisk sociologi; Boltanski, Thévenot, Latour/French pragmatic sociology: Boltanski, Thévenot, Latour

KA Teorifag (KA 2005)

KA Teori og Metode (KA 2015)

Specialiseringslinje (KA 2005): Politisk Sociologi

Fagpakke (KA 2015): Viden, organisation og politik

Kursusindhold

Pragmatisk sociologi er samlebetegnelse for en række væsentlige og kreative nybrud i den sociologiske teori- og forskningspraksis, som er vokset frem siden 1980’erne i det franske ”post-bourdieuske” landskab. Strømningens vigtigste eksponenter er, på den ene side, Luc Boltanski og Laurent Thévenot, ophavsmændene til en ambitiøs moralsk og politisk sociologi (”sociologien om kritik”), hvor spørgsmål om retfærdiggørelse og konflikt står centralt. Den anden centrale eksponent er Bruno Latour og dennes aktør-netværks teori (ANT), som med tiden har udviklet sig fra sit videnskabs- og teknologiantropologiske ophav til nu at fremstå som et alment sociologisk program for udforskningen af den (a)moderne verdens plurale eksistensmåder (lov, kunst, religion, politik osv.). Begge disse teori-komplekser er nutidigt genstand for stor bevågenhed og kritisk refleksion, såvel i den internationale som i den danske sociologi.

Dette kursus vil give et grundigt indblik i den nye franske pragmatiske sociologi, med afsæt i diskussion af og arbejde med centrale begreber og temaer hos dens tre primære eksponenter, Boltanski, Thévenot og Latour. Fokus ligger på at undersøge de teoretiske, metodiske og empiriske potentialer, som den franske pragmatisme stiller til rådighed for at bedrive sociologi på anderledes og vedkommende måder. Det sker dels gennem mødet med en række centrale teoretiske figurer: spørgsmål om handlingens kontingens, åbne og kritiske situationer, tingenes sociale roller, plurale eksistensregimer og sociologiens etiske indlejring danner udgangspunkt for en teorihistorisk placering, diskussion og vurdering. Dels sker det gennem at følge de empiriske fænomener, som er blevet gjort til genstand for pragmatisk-sociologisk udforskning: fra videnskabens laboratorier til juraens retssale; fra økologiske kriser til byers bæredygtighed; og fra hverdagslivets kritiske situationer til spørgsmål om samfundskritikkens rolle i kapitalismens transformationer. Endelig sker det gennem praktisk og metodisk arbejde, hvor de studerende gennemfører en selvstændig empirisk informeret analyse med teori-afsøgende og -diskuterende sigte.

Kursets gennemgående påstand er, at fransk pragmatisk sociologi må forstås som dynamiske teori-komplekser, der bl.a. udvikler sig gennem gensidig påvirkning, kritik og empiriske test. Som sådan udgør strømningen et endnu ufærdigt bygningsværk, hvor der stadig er gode muligheder for at opdage og afsøge nye rum og afkroge for begrebslig udvikling. Undervejs på kurset arbejder de studerende med at afsøge, hvordan elementer af ny fransk pragmatisme kan bidrage til deres teoretiske, metodiske og empiriske interesser i sociologien – og omvendt.

Målbeskrivelser

Formålet med dette kursus er at de studerende danner sig en grundig, teorihistorisk informeret og begrebsligt nuanceret forståelse for fransk pragmatisk sociologi som ny teoristrømning i sociologien. Herunder en forståelse for denne teoristrømnings empiriske og metodiske fokuspunkter, potentialer og begrænsninger, samt en evne til at omsætte og arbejde med disse i selvstændige sociologiske undersøgelser og analyser. Herigennem oparbejdes tillige mere generelle færdigheder i frugtbare måder at kombinere teori og empiri i udførelsen af teoretisk ambitiøse sociologiske undersøgelser.

Vi vil på kurset læse fyldige uddrag af to hovedværker i fransk pragmatisk sociologi: Luc Boltanski & Laurent Thévenot (2006 [1991]), On Justification [De la justification], Princeton University Press; og Bruno Latour (2005), Reassembling the Social, Oxford University Press. Bøgerne vil blive stillet til rådighed på semesterhylde, men studerende opfordres til selv at anskaffe sig dem (f.eks. via Amazon) inden kursusstart. Øvrige tekster vil blive gjort tilgængelige som kompendium, der ligger klar inden kursusstart.

Der knytter sig ingen særlige eller specifikke faglige forudsætninger til kurset. Tekster læses i deres engelske oversættelser (studerende med franskkundskaber kan dog læse på fransk). Der forventes kendskab til almen sociologisk teori svarende til BA-niveau i sociologi. Tidligere gennemførsel af beslægtede fag indenfor fagpakken Viden, organisation og politik vil give en lille fordel, men er bestemt ikke noget krav.
Kurset tilrettelægges som en kombination af holdundervisning og projektarbejde. Holdundervisningen består af en vekselvirkning mellem undervisers forelæsninger og studenter-styret diskussion af centrale tekster, begreber og temaer. Det forventes her, at de studerende bidrager aktivt til undervisningen, bl.a. gennem studenteroplæg og feedback på medstuderendes empirisk informerede analyser. Disse analyser udarbejdes løbende i projektarbejdet, som startes tidligt i forløbet i form af små, eksplorative øvelser og siden udvikles til en egentlig selvstændig undersøgelse, informeret af fagets teoretiske diskussioner.
15 ECTS
Forelæsninger: 56
Undervisningsforberedelse: 150
Øvelser: 30
Projektarbejde: 97
Eksamensforberedelse: 80
I alt: 413

20 ECTS
Forelæsninger: 56
Undervisningsforberedelse: 200
Øvelser: 40
Projektarbejde: 97
Eksamensforberedelse: 115
I alt: 550
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 80
  • Forberedelse
  • 150
  • Forelæsninger
  • 56
  • Projektarbejde
  • 97
  • Øvelser
  • 30
  • I alt
  • 413
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe. Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet samlet ved kursets afslutning. Se detaljer for prøveform i studieordningen.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

Point
20 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse