ASOK05455U Å - Udbydes KUN Sommer 2015 - (Avanceret spørgeskemateori: Sociale indikatorer, validerede mål og psykometriske skalaer)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Z - Is only offered Summer 2015 - (Advanced survey questionnaire theory: Social Indicators, validated measures, and psychometric scales)

Uddannelse

Kursustitel:
Avanceret spørgeskemateori: Sociale indikatorer, validerede mål og psykometriske skalaer / Advanced survey questionnaire theory: Social Indicators, validated measures, and psychometric scales

 

Kurset udbydes KUN Sommer 2015
 

KA Studieordning 2005, Metodefag
KA Studieordning 2015, Metode og forskningspraksis

Kursusindhold

Dette kursus henvender sig til studerende, der vil styrkes i deres metodiske viden og få en bredere forståelse for datakvalitet og for mulighederne for at udføre forbedret dataindsamling og forbedrede analyser af kvantitative data. Emner vi diskuterer på kurset har blandt andet relevans for studerende som er i gang med eller som ved senere lejlighed kommer til at udvikle spørgeskemaer eller foretage dataanalyser på kvantitative data (såvel inden for forskningsverdenen som i det private eller offentlige erhvervsliv).

Kurset handler om sociale indikatorer, validerede mål og psykometriske skalaer (De tre begreber er beslægtede, men ikke entydigt placeret i forhold til hinanden inden for litteraturen. For overblikkets skyld vil de herefter blive omtalt under den mulige samlebetegnelse: 'sociale indikatorer'). I spørgeskemateori er en social indikator en variabel eller en sammenkobling af variable, der indikerer (måler) et socialt forhold (fx sundhed, trivsel, lykke, personlighed). En social indikator adskiller sig oftest fra en "normal" variabel ved at være blevet valideret, sammenlignet med beslægtede mål og/eller at være blevet testet statistisk; Det er ved hjælp af hovedsageligt kvantitative analyser blevet sandsynliggjort, at spørgsmålet rent faktisk måler det, som vi antager, at det måler. Det gør sociale indikatorer til utroligt kraftfulde metodiske redskaber til brug i socialvidenskabelige analyser på surveydata.

Brugen af sociale indikatorer i spørgeskemaer er vidt udbredt inden for social- og sundhedsforskningen. Når man anvender sociale indikatorer i spørgeskemaer og analyser øges kvaliteten betragteligt. Det samme gælder for sammenligneligheden af fund mellem studier (samt mellem regioner og lande) betragteligt. Blandt andet anvendes sådanne mål i en stor del internationale undersøgelser (fx European Social Survey og European Values Survey), ligesom de ligger til grund for en stor del empiriske analyser publiceret i internationale forskningstidsskrifter.

Efter kursets afslutning skal du kunne identificere sociale indikator, og du skal kunne skelne mellem de tre mest anvendte redskaber til at udvikle en social indikator (samenkodning, korrelation, latente variable), så du bedst muligt kan indsamle og udføre analyser på spørgeskemadata (og andre kvantitative data, hvor sociale indikatorer indgår eller kan sammensættes ud fra).

Kurset er en overvejende teoretisk indføring i metodemæssige pointer.

Til undervisningen kommer vi blandt andet ind på:

  • Hvad en social indikator er
  • Hvad psykometri er
  • Hvordan en social indikator adskiller sig fra andre variable og fra andre spørgeskemaspørgsmål
  • Hvorfor sociale indikatorer er relevante at vide noget om (for både socialvidenskabelige kandidater, der skal bruge kvantitative data i deres speciale, arbejde i konsulentbranchen, i en kommune, skrive ph.d. og/eller udføre mange andre typer jobs)
  • Metodisk validitet og reliabilitet
  • Udbredelse af sociale indikatorer i socialvidenskabelige data
  • Udvikling og brug af sociale indikatorer: Sammenkodning, korrelation, latente variable
Målbeskrivelser

Når du har færdiggjort kurset skal du kunne:

  • identificere og forklare hvad en social indikator er
  • identificere og diskutere forskellige metoder der bruges til udvikling eller anvendelse af sociale indikatorer (sammenkodning, korrelation, latente variable)
  • kunne inddrage centrale pointer om udviklingen eller brugen af sociale indikatorer fra kursets tekster i diskussioner om udvikling, brug of kvalitet af sociale indikatorer

Teksterne til kurset udgør tilsammen en generel indføring i avanceret spørgeskemateori om sociale indikatorer. Blandt andet vil vi læse og diskutere tekster fra Streiner & Norman 1995: Health Measurement Scales. A Practical Guide to Their Development and Use. England: Oxford Medical Publications. I pensum vil der også indgå en mindre andel tekster af mere metodisk karakter (fx forskningsartikler om udvikling af en social indikator).

Dette kursus kan følges af alle der f.eks. har gennemført faget Elementære samfundsvidenskabelige metoder på BA-niveau på Sociologisk Institut, Københavns Universitet - og af alle med tilsvarende færdigheder (fx opnået gennem erfaring med eller interesse for socialvidenskabelige analyser foretaget på spørgeskemadata). Hvis du har lyst til at følge faget, men ikke har arbejdet med spørgeskemadataindsamling, deskriptive analyser el.lign. før (eller du har lyst til at få genlæst centrale tekster inden kurset), så send mig en mail i god tid inden kurset begynder, så vil jeg foreslå dig hvilke tekster, som du kan læse på forhånd for at kunne få det størst mulige udbytte af undervisningen.

I kurset beskæftiger vi os med to tilgange til emnet. Hovedparten af kurset består af en teoretisk diskussion af sociale indikatorer, deres udvikling og anvendelse. Denne diskussion ligger i forlængelse af de teorier om spørgskemaspørgsmålsformuleringer, som du mødte i Elementære samfundsvidenskabelige metoder (eller fra de tekster som du sender mig en mail om at få anbefalinger til at læse). Derudover vil vi komme ind på nogle af de empiriske og statistiske modeller, som anvendes i udviklingen og sammenkodningen af sociale indikatorer. For at følge med i denne del af undervisningen skal du kende til konceptet variable, deskriptiv statistik (fx frekvenstabeller, krydstabeller) og du skal kende til lineær regression (fx ved at have bestået kurset Videregående kvantitative metoder på BA-delen).
Undervisningen veksler mellem forelæsninger og øvelser. Til forelæsningerne beskæftiger vi os med teksterne i pensum og med teorien bag sociale indikatorer. Til øvelsestimerne arbejder vi med hovedsageligt metodeteoretiske spørgsmål om sociale indikatorer, men der kan også fx forekomme afgrænsede, praktiske analyser, som skal diskuteres op imod dele af pensum eller lignende. Øvelserne foregår som diskussioner i mindre grupper med efterfølgende opsamling i plenum. Øvelserne er rettet mod afleveringen af én mindre opgave ved 7,5 ECTS og 2 mindre opgaver ved 10 ECTS, som skal afleveres og godkendes for at bestå kurset. En øvelse kan f.eks. bestå i, at underviser kommer med et diskussionsoplæg til en af pensumteksterne, og de studerende i mindre grupper diskuterer tekstens pointer og samler op på centrale pointer og ikke mindst eventuelle uklarheder i teksten. Dernæst diskuteres dette i plenum, og underviser samler op på de pointer fra teksterne og diskussionerne, som er centrale for kurset og for den mindre opgave eller for de to mindre opgaver.
Dette kursus har adgangsbegrænsninger. Kurset vil som udgangspunkt ikke blive udbudt igen. Du kan således ikke planlægge efter, at det udbydes i senere semestre, end hvad der fremgår af denne kursusbeskrivelse.

ARBEJDSBELASTNING – se nedenfor – Arbejdsbelastning er angivet for 7,5 ECTS
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 50
  • Undervisningsforberedelse
  • 90
  • Øvelser
  • 38
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv deltagelse med aflevering af én mindre opgave på baggrund af spørgsmål fra underviser.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Reeksamen ved eksamensformen aktiv deltagelse er altid afløsningsopgave

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse

Point
10 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Aktiv deltagelse med aflevering af 2 mindre opgaver på baggrund af spørgsmål fra underviser.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Reeksamen ved eksamensformen aktiv deltagelse er altid afløsningsopgave

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse