ASOA15029U KOVIKO – Kortlægning af videnskabelige kontroverser

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

MASCOT - Mapping of Scientific ConTroversies

Uddannelse

BA/KA Valgfag

Specialiseringslinje (KA 2005): Politisk Sociologi
Fagpakke (KA 2015): Viden, organisation og politik

Kursusindhold

I dag ser vi, at en række centrale samfundsmæssige spørgsmål i stigende grad bygger på kompliceret teknologisk og videnskabelig viden, hvorom eksperterne ofte er uenige. Det gælder f.eks. i spørgsmålet om genmanipulerede fødevarer, digitale formater, energiforsyning, klimatilpasning, vurdering af miljørisici, stamcelleforskning, vacciner, etc. Men tillige sociale og kulturelle temaer såsom kulturarv, kommasætning, multikulturalisme, økonomiske prognoser, retsnormer, osv. udgør vidensfelter, hvor eksperter ofte strides.

KOVIKO har til formål at sætte den studerende i stand til at kortlægge, analysere og grafisk visualisere sådanne teknologiske og/eller videnskabelige kontroverser, primært gennem brug af digitale metoder og redskaber (såsom NaviCrawler og Gephi). Herigennem opnås kompetencer, som er centrale for at navigere i et globalt videns- og risikosamfund.

Målbeskrivelser

Igennem kurset opnår den studerende – ved selv i praksis at designe og gennemføre kortlægning af en videnskabelig kontrovers – kompetencer til at kunne:

A) Søge og behandle store mængder information med henblik på minutiøst at dokumentere og kortlægge et fler-dimensionalt socialt fænomen (i form af en kontrovers).

B) Gennemføre en analyse af et selvvalgt teknologisk og/eller videnskabeligt emne med udgangspunkt i en kontrovers’ tidslige og rumlige dynamik, samt dens netværk og aktører.

C) Benytte og udvise fortrolighed med en række værktøjer og visualiseringsteknikker, der tjener til at formidle og publicere en selvvalgt kontrovers på KOVIKOs hjemmeside.

D) Placere en teknologisk og/eller videnskabelig kontrovers i samtidens sociale, kulturelle og politiske dynamikker, gennem brug af centrale socialvidenskabelige begreber.

Der benyttes nyere videnskabelige artikler som pensum, heraf mange med tilknytning til forskningsfeltet videnskabs- og teknologistudier (STS). Disse tekster stilles til rådighed via Absalon. Det samlede pensum udgør 500 normalsider.

(Ved 10 ECTS er der krav om selvstændig indhentning af supplerende litteratur svarende til 200 normalsider, idet pensum således udgør i alt 700 sider)

Der knytter sig ingen specifikke faglige forudsætninger til kurset. Interesse og ’flair’ for brug af IT som søge- og analyseredskab er en fordel, men trænes tillige i fællesskab på kurset.
Kurset er bygget op omkring gruppe-baseret projektarbejde. Hertil knytter sig forelæsninger over og diskussion af centrale teoretiske og metodiske problemstillinger.
VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 70
Skriftlige opgaver: 127
Eksamensforberedelse: 50
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 25
  • Forberedelse
  • 50
  • Forelæsninger
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 103
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA- eller KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne eksamen.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.