ASOA15026U Forretningsstrategier - udvikling og implementering

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Business Strategies - Development and Implementation

Uddannelse

BA/KA Valgfag

Fagpakke (KA 2015): Kultur, livsstil og hverdagsliv og Viden, organisation og politik

Specialiseringslinje (KA 2005): Organisation, Ledelse og Arbejdsmarked

Kursusindhold

Kurset vil give studerende værktøjer og metoder til at analysere og forbedre virksomheders performance og konkurrenceevne i en dynamisk og kompleks omverden. Desuden opnår den studerende indsigt og færdigheder i udvikling af strategiske processer og evnen til kritisk vurdering og udvikling af virksomheders planer og mål. 

Kurset tager udgangspunkt i den strategiske marketingplanlægning, hvor valget, udformningen og gennemførelsen af forretningsstrategier dels er baseret på forståelse af virksomhedens egne kompetencer og ressourcer og dels på analyse af dens eksterne omgivelser. I forhold til virksomhedens egne ressourcer sættes der fokus på virksomhedens mission, vision, kultur, værdier, interessenter, forretningsområder, relationer og netværk samt de styrker og svagheder, der definerer dens strategiske muligheder. I forbindelse med de eksterne faktorer introduceres en række modeller og redskaber til analyse af omverden, industri og konkurrenceforhold samt markedskultur, herunder distributionsstrukturer.

I undervisningsforløbet lægges der særlig vægt på koblingen af teoretiske begreber og modeller til strategisk virksomhedsudvikling og planlægning i praksis. Evnen til at foretage analyser, planlægning og beslutninger indøves igennem løbende diskussioner og præsentationer af aktuelle virksomhedscases. Afslutningsvis i kurset, reflekteres der over strategitænkning inden for marketingfeltet, herunder hvordan den kan bidrage til effektivitet, fleksibilitet, innovation og organisationers læring.

Udbytte:

•  Evnen til at løse opgaver ud fra et bredere helhedsperspektiv

•  Modeller og redskaber til analyse af omverden, industri-, markeds og konkurrenceforhold

•  Viden om, hvordan en virksomhed agerer ud fra en forretningsmodel

•  Værktøjer til at forbedre virksomhedens performance og konkurrenceevne

•  Strategisk indsigt og forståelse

•  I stand til at afdække virksomheders behov

Målbeskrivelser

Formålet med valgfaget forretningsstrategier er at styrke de studerendes forståelse for virksomheders strategiprocesser, og hvordan organisationer kan udvikle og opnå konkurrencemæssige fordele. Den studerende vil få overblik og indsigt i virksomhedens eksterne miljø og interne kompetencer og ressourcer og forretningsmodeller. Efter gennemført valgfag vil den studerende kunne danne kobling mellem teori og praksis og anvende strategiske værktøjer til at løse strategiske udfordringer i en virksomhed.

Der tilstræbes, at valgfaget giver de studerende indsigt i sammenhængen mellem virksomheders forretningsmodeller-, strategier og planlægning og ønskede udvikling. De studerende skal sættes i stand til at redegøre for aktiviteter og processer, der indgår i udviklingen og gennemførslen af strategier og planer og foretage analyser af organisationers omgivelser, markedssituation, kompetencer og ressourcer som led i den strategiske planlægning og udvikling (mikro, meso og makro niveauet).

Der lægges vægt på at udvikle de studerendes evne til kritisk at vurdere de tilgange til strategi, der ligger til grund for strategisk virksomhedsudvikling i teori og praksis. Undervisningen tager udgangspunkt i teorier, modeller og koncepter vedrørende strategi samt case studier af danske og internationale virksomheder.

Pensum 800 sider (10 ECTS), ca 600 sider (7,5 ECTS)

Undervisningen vil blive en blanding af forelæsninger, klassediskussioner relateret til virksomheds cases og dagligdags- virksomheds strategi situationer, øvelser i grupper og præsentationer i klassen.
Dette kursus har adgangsbegrænsninger. Kurset vil som udgangspunkt ikke blive udbudt igen. Du kan således ikke planlægge efter, at det udbydes i senere semestre, end hvad der fremgår af denne kursusbeskrivelse.

VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 60
Øvelser: 25,5
Eksamensforberedelse: 92,5
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 80
Øvelser: 43,5
Eksamensforberedelse: 123,5
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 92,5
  • Forberedelse
  • 60
  • Holdundervisning
  • 28
  • Øvelser
  • 25,5
  • I alt
  • 206,0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/​problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/​problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA- eller KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv deltagelse
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA- eller KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen