AANK13509U AFLYST - Entreprenant antropologi og sociologi

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

CANCELLED - Entreprenant antropologi og sociologi

Kursusindhold

Kurset henvender sig til kandidatstuderende på hhv. antropologi og sociologi.

På kurset diskuterer vi hvordan antropologi og sociologi kan anvendes i en iværksættersammenhæng; hvad kendetegner den særlige antropologiske og sociologiske viden og hvordan kan den omsættes til salgbare produkter? Og hvad kræver det at omsætte idéer til en forretning?

I undervisningen arbejder vi med entreprenørskab på flere forskellige måder; hvornår er man iværksætter? Hvad kræver det personligt/fagligt at starte sin egen virksomhed? Og hvordan kommer man i gang?

Vi vil diskutere, hvordan vi kan konceptudvikle vores faglige viden. Vi ser på, hvordan andre antropologer og sociologer har sat deres uddannelse i spil som entreprenører. Desuden vil vi forholde os til centrale temaer som f.eks. salg, vækst og økonomi.

Hvis du allerede har en forretningsidé, vil du på kurset få redskaber til at konkretisere idéen i samarbejde med medstuderende. Har du ikke en idé vil der vil være god mulighed for at konceptualisere idéer fra dine faglige interesseområder, tematiske såvel som teoretiske.

Målbeskrivelser

Når den studerende har gennemført kurset skal den studerende dokumentere, at hun/han: 

  • Har kendskab til begreberne entreprenørskab og intraprenørskab (innovation i eksisterende virksomheder) og kan forholde sig reflektorisk til dem med udgangspunkt i antropologisk/​sociologisk faglighed.
  • Har kendskab til relevante redskaber ifm. virksomhedsførelse (f.eks. forretningsplan, budget og salgsplan).
  • Kan omsætte tematisk viden og teori til praksis og gøre det til en del af et forretningskoncept.
  • Kan præsentere en klar forretningsidé så andre kan forstå den.
  • Kan præsentere en klar handleplan for konkretisering af idéen.

700 sider, hvoraf 200 sider er selvvalgt.

Kurset har de studerendes egne idéer som omdrejningspunkt. Via gruppe-, projektarbejde og workshops skal de omsætte idéer til konkrete forretningskoncepter. Der lægges stor vægt på aktiv deltagelse og dialog.
Eksterne oplæg indgår som del af kurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 20
  • Forberedelse
  • 110
  • Forelæsninger
  • 9
  • Seminar
  • 19
  • Studiegrupper
  • 16
  • Øvelser
  • 32
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig prøve
Krav til indstilling til eksamen

Den studerende skal deltage i 75% af undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Der føres protokol (gælder kun i 2015).

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen. Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen