TTEAPT026U Praktisk Teologi: PT-Specialisering (Homiletik 3 - kompaktseminar januar 2015): Prædikenens teologi: fornuft, fremmedhed og dårskab

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Theology of Preaching: Reason, Alterity and Folly

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

På dette kursus vil vi undersøge prædikenens teologi i spændingsfeltet mellem fornuft, fremmedhed og dårskab. Til at belyse problemfeltet bidrager følgende forelæsere med indslag fra egne forskningsområder:

  • Charles Campbell, Professor of Homiletics, Duke University, udfolder, hvordan prædikenens teologi relaterer til korsets dårskab. Ved at balancere på den hårdfine linje mellem evangeliets skønhed og lidelse, visdom og dårskab demonstrerer han, bl.a. i kraft af Mikhail Bakhtin, hvordan latterens og parodiens dobbelte fokus korresponderer med evangeliets paradoksale budskab. På kurset vil vi fokusere på Campbell’s seneste værk Preaching Fools: The Gospel as a Rhetoric of Folly (2012), som er skrevet i samarbejde med den sydafrikanske homiletiker, Johan Cilliers. I bogen påviser forfatterne, hvordan narren som arketype har spillet en afgørende rolle for fællesskabers fortolkning og identitetsdannelse på tværs af nationale og kulturelle grænser. Parallelt hermed beskrives, hvordan prædikanten, som har til opgave at udbringe et paradoksalt evangelium, også er at sammenligne med en dåre.

 

  • Anders Holm, Lektor i praktisk teologi, KU, bidrager med analyser af prædikenens teologi hos Grundtvig og Kierkegaard. Som den ene af kursets grundbøger læses  To Samtidige. Kierkegaards og Grundtvigs kritik af hinanden, hvori samtidighedsbegrebet benyttes som prisme til at illustrere dels Grundtvig og Kierkegaards reaktion på rationalisme og historisk-kritisk eksegese, dels vekselvirkningen mellem de to teologiske positioner. I forlængelse af bogen diskuteres den indirekte samtale, der fandt sted mellem Grundtvig og Kierkegaard blandt andet i kraft deres prædikener. Desuden vil der være udblik til Grundtvigs fortolkning af Luther og til Kierkegaards ambivalente forhold til kirken. . Med dette historiske afsæt vil vi drøfte Kierkegaards og Grundtvigs betydning for senere teologiske positioner og prædikenpraksisser.

 

  • Bent Flemming Nielsen, professor i dogmatik, KU, fremstiller prædikenens teologi i lyset af en kritisk stillingtagen til det 20. århundredes Ordets teologi. Den moderne ord-teologi søger at sammenkæde to problemkomplekser, som den vil forene i et enkelt greb. Det ene er formidlingen af den reformatoriske arv, forholdet mellem ordet og troen, som rummer en skarp afvisning af den middelalderlige nådeslære. Den anden – som systematisk set må holdes ude herfra – er teologiens situation efter modernitetens opkomst, dvs. efter fremkomsten af erkendelseskritikken og religionskritikken. Også denne problemstilling søger ordteologien at løse ved at henvise til ’Ordet’. Det sker på den måde, at ’Ordet’ ses som uafledt begivenhed, der er selv-ekspliciterende og selv-kommunikerende (Barth), hvorfor behovet for ’almene’ forudsætninger i retning af ontologi og antropologi bortfalder. Teologien har da ikke behov for at påberåbe sig et metafysisk grundlag (en påstand ikke mindst K.E. Løgstrup har bestridt). Konsekvensen af den moderne ordteologi er bl.a., at kirken opfattes som ’fortællefællesskab’, dvs. med centrum i sprog og narrativitet. Spørgsmålet er, om denne populære opfattelse, som forfægtes af megen moderne narrativ teologi, i tilstrækkelig grad har blik for den reale forkyndelsessituation, som netop også rummer liturgiske (rituelle) komponenter og ’kroppe’ med iboende habitus.

 

  • Marlene Ringgaard Lorensen, professor mso i praktisk teologi, KU, er kursusansvarlig og vejleder i forhold til deltagernes skriftlige opgaver og eventuelle masterforløb. Lorensen står for at introducere og kontekstualisere de internationale homiletiske indsigter i forhold til en dansk kontekst samt sammenkæde problemstillingerne på tværs af bidragsyderne.

 

 

  • Undervisningen foregår på dansk og engelsk

For yderligere information om kurset se: http://www.teol.ku.dk/uddannelser/masteruddannelse/

 


Litteraturliste i uddrag:

 

Barth, Karl. Der Römerbrief II. Zürich: Theologischer Verlag, 1989 [1922], kap. 7.

Campbell, Charles L. and Johan Cilliers. Preaching Fools: The Gospel as a Rhetoric of Folly. Waco, TX: Baylor University Press, 2012.

Hognestad, Henrik. Ordet i ordene. Bibeltolkning og preken i Karl Barths dialektiske ”Guds-ord-teologi”s. 35-65.

 

Holm, Anders, To samtidige - Kierkegaards og Grundtvigs kritik af hinanden, Anis 2012.

 

Kierkegaard, Søren. "Den ethiske og den ethisk-religieuse meddelelses dialektik" i:  Søren Kierkegaards kommunikationsteori: en studie: med forelæsningsudkastene til "Den ethiske og den ethisk-religieuse meddelelses dialektik" (1847)  ed. Paul Müller. København: C.A.Reitzel, 1984.

 

Lorensen, Marlene Ringgaard, Dialogical Preaching.Bakhtin, Otherness and Homiletics, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 2014.

 

Luther, Martin, "Predigt am Sonntag nach Weihnachten über Joh 1,1-14", 1532. (Forefindes i digitalt kursusrum på Absalon)

 

Nielsen, Bent Flemming "Körpervergesslichkeit", under udgivelse. (Forefindes i digitalt kursusrum på Absalon)

 

Thurneysen, Eduard. ”Die Aufgabe der Predigt”, In: Pastoralblätter für Predigt, Seelsorge und kirchliche Unterweisung. 63 (1921), S. 209-219.

Se studieordning
Se studieordning
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Sommer 2015