TTEANT018U Det Nye Testamentes Eksegese: NT-Specialisering: Skriften i Skriften

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

New Testament Exegesis: Scripture in the Scripture

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Kurset vil beskæftige sig med de forskellige fortolkningsstrategier, som vi finder i den antikke jødedom, og som finder anvendelse i inddragelsen af jødedommens hellige skrifter i den nytestamentlige litteratur.

Således vil vi undersøge teksteksempler på allegorisk skriftfortolkning, den særlige pesher-kommentar fra Dødehavsskrifterne, fænomenet ”bibelsk genskrivning” og oversættelse (Septuaginta) og se, hvorledes de forskellige hermeneutiske teknikker overtages og udvikles i de forskellige nytestamentlige forfatterskaber.

 

Læringsmål:

Fortrolighed med de forskellige former for reception, som jødedommens hellige skrifter oplever i den antikke jødedom og i Det Nye Testamente.

Evne til på højt niveau at håndtere det forhold, at nytestamentlig litteratur for en væsentlig dels vedkommende består af reception af de skrifter, der på denne måde blev Det Gamle Testamente, dvs. en kristen bog.

Målet opnås i et samspil mellem tekstlæsning, undervisning og fremlæggelse af studenteroplæg.

Kurset lægger op til skrivning af en valgfagsopgave, hvis størrelse er betinget af, om man befinder sig på BA- eller KA-niveau, og kan desuden bruges som forberedelse til specialeskrivning.

 

Forberedelse:

Kurset omfatter to ugentlige undervisningstimer i 14 uger og ca. 15 timers ugentlig forberedelse.

 

Kursuslitteratur:

Nyttige oversigtsværker/artikler er

D.A. Carson & H.G.M. Williamson (eds.), It is Written: Scripture Citing Scripture. FS Barnabas Lindars (Cambridge: Cambridge University Press 1988).

Hans Hübner, ‘New Testament of the Old Testament’, i M. Sæbø (ed.), Hebrew Bible/Old Testament: The History of its Interpretation, I,1 (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1996) 332-372.

Mogens Müller, Det Gamle Testamente som kristen bog (København: ANIS 1997).

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Sommer 2015