TTEANT016U AFLYST: Det Nye Testamentes Eksegese: NT-Specialisering: Abrahams børn. Nye tendenser i diskussionen af etnicitet og genealogi i den nytestamemtlige eksegese

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

New Testament Exegesis: Abraham's Children. The Recent Diskussion of Ethnicity and Genealogy in New Testament Exegesis

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Inden for det såkaldte nye perspektiv på Paulus findes der en særlig gruppering af især amerikanske eksegeter, som er blevet betegnet ’de radikale’. Helt i overensstemmelse med det nye perspektiv har de insisteret på, at Paulus var og forblev jøde. Men derudover har de også hævdet, at Kristus-begivenheden ene og alene var af relevans for jøderne, for så vidt som den sikrede hedningernes inklusion i fællesskabet med Israels Gud – deri deres radikalitet. ’De radikale’ kan ganske vist tale om Kristus-begivenheden som en ny pagt, men eftersom der er tale om en pagt med hedningerne, er ikke tale om en pagt, som afløser den ’gamle’ pagt, men blot en ny pagt ved siden af den gamle. De radikale er derfor også blevet kaldt to-pagts- eller to-vejstænkerne. Samtidig er denne tradition – især for en gruppe af yngre kvindelige eksegeter vedkommende – kendetegnet ved sit særlige fokus på den rolle, som genealogien – altså slægtskabet med Abraham – spiller i de paulinske breve. Gennem brug af viden om konstruktion af slægtskabsrelationer, som er hentet fra antropologien, får de løftet denne tematik frem i den paulinske korrespondance.

Vi skal på kurset læse en række af de tekster om den antikke genealogi, som denne gruppe blandt ’de radikale’ selv tager afsæt i, samt diskuterer artikler og monografier fra ’de radikales’ tradition. Med udgangspunkt i dette materiale skal vi foretage os fire ting: i.) Vi skal undersøge og diskutere de historiske og metodiske præmisser for den ’radikale’ Paulus-eksegese; ii.) gennem nærlæsning af de paulinske tekster, som ’de radikale’ bygger deres Paulus-fortolkning på – først og fremmest Galater- og Romerbrevet – skal vi  diskutere, om deres læsning holder; iii.) vi skal se nærmere på, hvad der sker med genealogien i den tidligste reception af paulinsk teologi (Justin Martyr); iv.) endelig skal vi på baggrund af denne kritiske vurdering af de ’radikales’ projekt diskutere, hvordan deres fokus på genealogien vil påvirke vor egen læsning af de paulinske breve og vor forståelse af paulinsk teologi.

Foruden en række artikler og kapitler fra forskellige monografier, som vil være tilgængelige på Absalon primo august, vil tre bøger udgøre grundstammen i kurset:

  • Nancy Jay (1993). Throughout Your Generations forever, Sacrifice, Religion and Paternity.
  • Denise Kimber Buell (2005). Why This New Race: Ethnic Reasoning in Early Christianity. Online adgang via KB.
  • Caroline Johnson Hodge (2007). If Sons, Then Heirs: A Study of Kinship and Ethnicity in the Letters of Paul Online adgang via KB.
Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015