TTEAKH031U Kirke- og Teologihistorie: KH-specialisering: Mozart og Teologien

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

History of Church and Dogma: Mozart in Theological Contexts

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

I nyere tid har teologer interesseret sig for W.A. Mozart (1756–1791) på ganske individuelle måder. Søren Kierkegaards æstetiker A i Enten/-Eller (1843) lagde en rent æstetisk-sanselig forståelse af Mozarts Don Giovanni (og af musikken i det hele taget) frem (sat ind i en overordnet teologisk diskussion om åndelige og sanselige medier). Til dels i modsætning hertil har teologer som Karl Barth og Hans Küng tolket Mozart teologisk positivt. Ikke mindst Karl Barths læsning af Mozart som en teologisk-musikalsk ”kirkefader” og hans musik som svar på theodicé-problemet er overraskende. I skuespillet Amadeus (1979, yderligere berømt gennem filmatiseringen i 1984) blev Mozart læst ind i en teologisk inkarnations-kontekst, der har en vis baggrund i komponistens far, Leopold Mozarts opfattelse af sin søns geni.

I kurset vil der blive læst og diskuteret publicerede teologiske opfattelser af Mozart. Disse vil blive sat i forhold til Mozarts biografi og egne udtalelser (i breve), og først og fremmest vil en række centrale værker af Mozart blive gennemgået med henblik på mulige teologiske fortolkninger.      

 

 

 

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015