TTEAKAOKHU Kirke- og Teologihistorie: KH-Kernefag: Romerbrevet udlagt. De skelsættende tolkninger i kirkens historie

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Church History: On Romans. Momentous Interpretations in the History of the Church

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold


I kurset indkredses en række dogmatiske diskussioner, som knytter sig til fortolkningen af bestemte steder i Romerbrevets tekst. Læsningen af de centrale tolkninger er kronologisk ordnet og strækker sig fra "den første Paulusrenæssance" i det 4.-5. århundrede repræsenteret ved Ambrosiaster, Pelagius og ikke mindst Augustin. Middelalderens store kommentarværker præsenteres kun overfladisk, mens de centrale reformatoriske læsninger vil fremstå med egen vægt. Der perspektiveres i henhold til nutidig fortolkning.



Læringsmål fra studieordningen:

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

1) alsidigt og grundigt kendskab til de centrale tekster, temaer og teologiske diskussioner, der relaterer sig til den eller de anvendte kilder og deres kirkehistoriske betydning,

2) færdighed i selvstændig og kritisk fremlæggelse og tolkning af kilderne med

perspektiverende inddragelse af relevante metodediskussioner og beherskelse af sekundærlitteraturen og

3) evne til formidling af et kirke- og teologihistorisk emne på højt fagligt niveau.

 

Beskrivelse af, hvorledes det pågældende kursus vil indfri de enkelte mål:

Ad 1) I forelæsningsform introduceres til de udvalgte tekster, deres tilblivelse og deres virkning i samtid og eftertid. Tekstgennemgangen finder sted som et lærerstyret kollokvium, hvor der både dannes et overblik over den pågældende tekst, dens forløb og argumentation, og bliver lejlighed til at nærlæse og diskutere punkter i teksten, der er eller har været af særlig interesse i kirkens historie.

Ad 2 og 3)  Hver enkelt studerende påtager sig inden for kursusforløbet at fremlægge et bestemt emne i relation til en af de opgivne tekster. Der udarbejdes som minimum en kort disposition, som kan danne udgangspunkt for mundtlig fremlæggelse på holdet. Emnet skal ligge centralt i forhold til eksamenspensum, således at der er "dobbelt gevinst" ved fremlæggelsen.

Antal timers forberedelse til hver undervisningsgang: 

Undervisningen består af 3 lektioner om ugen og til hver lektion er der afsat 4 timers forberedelse, 12 timer i alt. Antal sider, der læses per gang vil afhænge af sværhedsgrad og relevans, idet nogle tekster kan læses mere kursorisk, mens andre kræver et nøje filologisk studium.

Beskrivelse af, hvorledes forberedelsestiden skal anvendes:

Forud for hver tre-dobbelte lektion studeres det udleverede materiale grundigt. Det kan ofte være nødvendigt at skabe overblik ved at orientere sig bredt  i relevante fagbøger og opslagsværker. Det forventes, at den studerende tager notater under læsningen, aktivt gennemtænker og formulerer spørgsmål og pointer, og bringer det med sig til undervisningen.

Kursuslitteratur: 

Hvor det er praktisk muligt, vil hovedparten af materialet stilles til rådighed på Absalon, men det kan blive nødvendigt at fremstille et egentligt kompendium.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015