TTEAKAFGTU Det Gamle Testamentes Eksegese: GT-Kernefag: Gudsbilleder i GTs poesi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Old Testament Exegesis: Images and concepts of God in the poetry of the Hebrew Bible

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Formålet med dette GT-kernefagskursus er at sætte fokus på, hvilken teologisk funktion billedsproget har i Det Gamle Testamentes poetiske dele, primært salmerne. Blandt de emner, som må introduceres for at kunne danne baggrund for den egentlige analyse af selve teksterne, er derfor bl.a. gammeltestamentlig teologi, studiet af Salmerne og deres (mulige) kultiske baggrund og litterære særkendetegn, samt klassisk og nyere metaforteori. Sigtet med alle supplerende discipliner er imidlertid at afdække hvad de konkrete tekster siger om Gud – og hvordan de siger det. De teoretiske indføringer vil derfor ske i stadig dialog med eksegetisk gennemgang af udvalgte poetiske tekster.

Emnet gør en tematisk læsning på tværs af enkelte tekster nærliggende. Samtidig skal kurset føre frem til en eksamen, som i sagens natur tager udgangspunkt i en konkret tekst. Dette vil være en udfordring, men også en frugtbar anledning til at træne det eksegetiske håndværk både på detailniveau og i et bredere perspektiv, herunder i sammenhæng med de øvrige teologiske discipliner.

 

Læringsmål:

Kursets læringsmål er (jf. studieordningen)

● sproglig, historisk, litterær, religionshistorisk og teologisk problembevidst viden om udvalgte gammeltestamentlige tekster og deres kontekst på højt akademisk niveau,

● indsigt i en overordnet gammeltestamentlig problemstilling samt forståelse af teksternes betydning og indbyrdes sammenhæng i forhold til denne tematik med udblik til relevansen for de øvrige teologiske fag,

● færdighed i kritisk og teologisk reflekteret eksegetisk argumentation, der inddrager relevante metodediskussioner, selvstændigt gør brug af sekundærlitteratur og sætter de eksegetiske resultater ind i en bredere teologisk sammenhæng, og

● evne til enkel og problembevidst formidling af en gammeltestamentlig problemstilling på højt fagligt niveau.

 

Målene søges nået ved en kombination af hjemmearbejde, forelæsning, studenterfremlæggelser, diskussion og et mindre antal skriftlige opgaver (som form- og indholdsmæssigt vil lægge sig tæt op ad den skriftlige del af eksamen) med efterfølgende kollektiv og individuel feedback.

 

 

Forberedelse:

Kurset består af en ugentlig 3-timers lektion, samt ca. 13 timers forberedelse. Den samlede ugentlige arbejdsbyrde er altså på ca. 16 timer.

 

Ca. en tredjedel af forberedelsestiden tænkes anvendt på læsning af den hebraiske tekst, herunder stillingtagen til eventuelle sproglige og tekstkritiske vanskeligheder. De resterende to tredjedele anvendes til kritisk læsning af relevant sekundærlitteratur med udgangspunkt i kursets problemstillinger.

 

Der vil, som forberedelse på arbejdsformen ved eksamen, én eller to gange i kursets løb blive sat en uges arbejdstid af til arbejde med en skriftlig opgave.

 

Kursuslitteratur:

Der læses 30 sider hebraisk tekst og 1000 sider sekundærlitteratur. Litteraturliste lægges på Absalon inden semesterstart.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervsining
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Sommer 2015